Apteeker ravimite tarneraskustest: koostöö arstidega on muutunud tihedamaks

BENU apteegi farmatseut Anton Ojamaa.Foto: Egert Kamenik

Mida teha olukorras, kus arst on patsiendile ravimi küll välja kirjutanud, kuid tarneraskuste tõttu pole see hetkel saadaval? BENU apteegi farmatseut Anton Ojamaa teab vastust, seda tänu tihedale koostööle Saku tervisekeskuse teiste kolleegidega, tänu kellele on nii mõnigi patsient lahkunud apteegist kindlustunde ja rõõmsa tujuga. “Meie, tervishoiutöötajad, toetame üksteist,” ütleb ta.

Tervisekeskuses töötavad erinevad esmatasandi tervishoiutöötajad

Antonit hakkas meditsiinivaldkond huvitama juba lapsepõlves, kui ta tundis, et tema soov on inimesi aidata. “Alguses tahtsin saada arstiks, kuid mingil hetkel sain aru, et soovin rohkem teada, kuidas ravimid toimivad ja mida need inimesega teevad. Seetõttu soovisin nendest lähemalt teada saada, et osata paremini ennast, oma lähedasi, vanemaid ja ka teisi inimesi ravida,” rääkis ta.

Niiviisi jõudiski Anton otsusele õppida farmaatsiat, pärast õpinguid asus ta tööle apteeki. Kui farmatseudi ametis möödunud aastad on teda viinud kogemusi ammutama nii haigla kui ka kaubanduskeskuse apteeki, siis hetkel töötab Anton farmatseudina Saku tervisekeskuses, kus tegutsevad lisaks BENU apteegile ka perearstid, õed, füsioterapeudid ja teised väga olulised esmatasandi tervishoiutöötajad.

Anton leiab, et tervishoiutöötajad moodustavad ühtehoidva meeskonna, kellel on üks kindel ülesanne: patsiendi hea tervis. Foto: Egert Kamenik

Töö tervisekeskuses erineb Antoni sõnul paljuski teistest apteekidest, kus ta töötanud on. “Saku tervisekeskuses on võimalus lahendada patsientide muresid kiiremini, sest oleme arstidega pidevalt kontaktis ja saame üksteisest aru. Minu soov on, et kõik tervishoiuvaldkonna töötajad austaksid üksteist ja oleksid nagu üks terviklik meeskond, kes töötavad üheskoos patsiendi hea tervise nimel,” kinnitas ta.

Antoni sõnul teevad Saku tervisekeskuse arstid meelsasti apteegi personaliga koostööd – et kõik spetsialistid töötavad ühe katuse all, on sellevõrra lihtsam mõtteid vahetada ja üksteiselt nõu küsida. “Minu kogemus näitab seda, et meie, tervishoiutöötajad, toetame üksteist. Kuna arstid ei pea teadma kõiki ravimeid, mida apteegis pakkuda on, siis pöörduvad nad just minu poole, et küsida nõu, saada konsultatsiooni, uusi teadmisi ning seejärel soovitada uusi ravivõtteid ja võimalusi ka patsientidele,” selgitas Anton.

Seega nõuab tervisekeskuse apteegis töötamine häid suhtlemisoskusi, kiiret reageerimist, professionaalsust, korrektsust dokumentide täitmisel ja palju muudki. “Kuna pean tegelema nii klientide soovidega kui ka olema toeks ja abiks arstidele, siis see annab võimaluse saada uusi teadmisi ja oma töös pidevalt areneda.”

Koostöö on väga vajalik

Kuna ravimite tarneraskused mõjutavad tervishoiutöötajate igapäevatööd, pole sellest puutumata jäänud ka apteegitöötajad. Samas on just see olukord tinginud veelgi aktiivsema koostöö erinevate arstidega, kuna olukord apteegis muutub iga päevaga. “Arstidel on väga raske orienteeruda, kuna nad ju ei oska ennustada, mis ravimid apteegis saadaval on millised mitte,” tõdes Anton.

“Püüan nii palju aidata, et saatsin perearstidele e-kirju, kus kirjutasin, millised ravimid on parasjagu tarneraskustes ja mida on apteegis hetkel pakkuda. See tegi arstide meele palju paremaks, sest selle teadmise abil saavad nad inimesele kirjutada sellise ravimi, mis hetkel apteekides ka olemas on. Nii väheneb arstide koormus, kuna nad ei pea topelttööd tegema ja ühe inimesega mitu korda tegelema,” kirjeldas farmatseut.

Antoni hinnangul on patsientidel Saku tervisekeskuses head võimalused nii arstiabi saamiseks, analüüside andmiseks kui ka hiljem vajalike ravimite ja toidulisandite väljaostmiseks. “Seeläbi tõuseb ka inimeste ravisoostumus, sest inimesed ei unusta endaga tegeleda, vaid saavad kõike vajalikku ühe korraga ja ühest kohast.”

Saku tervisekeskusest saavad abi nii inimesed, kes pöörduvad perearsti või füsioterapeudi poole, aga ka need, kellel on tarvis apteegist vajalikke ravimeid osta. Foto: Egert Kamenik

Samas on tervisekeskuses lihtsam lahendada ka kõikvõimalikke igapäevatööga seotud probleeme. “Kui teatud ravim, mille arst välja kirjutas, on hetkeseisuga tarneraskuses, siis mina saan alati arstiga otsekohe kontakteeruda ja doktor saab puuduoleva ravimi teise sarnase ravimiga asendada. Nii lahkub ka patsient apteegist rõõmsana,” rääkis Anton.

Lisaks patsientidele pöörduvad Antoni poole ka arstid, kui soovivad mõnda vajalikku ravimit tellida. Nii juhtub sageli näiteks vajalike vaktsiinidega. “Arstid küll teavad, mida on vaja, aga ei oska seda teinekord tellida. Sellega tegelen juba mina – otsin õige vaktsiini üles ja pakun seejärel arstidele sobiva lahenduse,” kirjeldas ta.

Nii nagu igas apteegis, on ka Saku tervisekeskuse BENU apteegi missioon tõsta klientide teadlikkust, parandada inimeste tervist ning pakkuda kaasaegseid ravivõimalusi. “Siin pole vahet, kas tegemist on tervisekeskuse või kaubanduskeskuse apteegiga – meie ülesanne on inimesi aidata,” sõnas Anton lõpetuseks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.