Kiiresti arenev farmaatsiatööstus esitab väljakutse ka tervishoiutöötajatele, kuna pidevalt turule lisanduvate ravimite ja ravimeetodite hulk nõuab spetsialistidelt ka vastavaid teadmisi – seda nii ravimi toime, kõrvaltoimete kui ka vastunäidustuste osas. Tamro HR partner Gerli Kivistik kinnitab, et apteekrid mängivad seejuures üliolulist ja ühiskonnas asendamatut rolli ning nende töö ei seisne lihtsalt ravimite väljastamises.
Apteeker on väärtuslik esmatasandi tervishoiutöötaja
Kuivõrd ravijärjekorrad on Eestis väga pikad ning õige spetsialisti vastuvõtule saamine võtab aega, on just apteekrid sageli esimesed, kellele patsiendid oma tervisemuret kurdavad. “Apteekrid on esmatasandi tervishoiutöötajad, kelle ülesanne on tagada, et ravimite kasutamine oleks ohutu ja efektiivne ning patsiendid saaksid asjakohast nõu,” sõnas Kivistik.
Et uued teadussuunad ja -uuringud võivad välja tuua uusi teadmisi ravimite toimemehhanismide kohta, kõrvaltoimete kohta ja nende koostoimeid teiste ravimitega, muutuvad uuringute tulemustel ka erinevate haiguste ravivõtted. “Selleks, et apteeker saaks patsiendile pakkuda kõige kaasaegsemaid ja tõhusamaid ravivõimalusi, on oluline olla kõikide nende arengute ja muudatustega kursis,” lisas ta.
Kuigi uue ravimi lisandumisel on igati ootuspärane, et apteeker viib end ravimit puudutava informatsiooniga aegsasti kurssi, on siinkohal väga olulise tähtsusega ka tööandja panus. Nimelt korraldab BENU igal aastal täiendkoolitusi, mis on loodud spetsiaalselt apteekrite igapäevatöö ja seda puudutavate teadmiste toetamiseks.
Täiendkoolitustel on Gerli Kivistiku sõnul kolm peamist rolli: kui ühest küljest aitab see säilitada apteekrite kõrget kutsestandardit, siis väga olulisel kohal on patsiendi ohutuse ning kõrgekvaliteedilise farmatseutilise teenuse pakkumine apteegis. “Farmaatsia on kiiresti muutuv valdkond, kus pidevalt tuleb turule uusi ravimeid ja ravimeetodeid. Apteekril on oluline jääda ajakohaseks ning omandada uusi teadmisi ja oskusi, mis on seotud ravimite, tervise ja patsiendihooldusega.”
BENU Akadeemia on kohtumiste paik
Koostöös Eesti Akadeemilise Farmaatsia Seltsiga korraldatava BENU Akadeemia traditsioon ulatub aastasse 2010: kui esimene koolitus keskendus peavaluga patsiendi nõustamisele, siis tänaseks on täienduskoolitusest saanud sündmus, kus esinevad oma valdkonnas tunnustatud eksperdid ja erinevad praktikud. “Pärismaailma kogemus võimaldab neil tuua loengutesse reaalseid näiteid, praktilisi juhtumeid ja konkreetseid lahendusi, mida on apteekril kerge siduda oma kogemustega patsientide nõustamisel või ravimite soovitamisel,” sõnas Kivistik.
Et Eesti Akadeemiline Farmaatsia Selts on kursis kõige uuemate teadussuunadega meditsiinivaldkonnas ning suunavad ettekannete fookust, annavad teemade osas sisendi ka BENU tublid apteekrid. “Apteekri vajadused teemade osas kujunevad välja aga hoopis patsientide peamistest muredest, millega nad apteeki pöörduvad. Kokkuvõttes tekibki vajaduste ühisosa: patsient apteegis ning uuemad teadussuunad meditsiinis.”
Ühel akadeemial osaleb Gerli Kivistiku sõnul kokku umbes 150 apteekrit. Kuna ühele loengupäevale on koondatud tavaliselt kolm erinevat teemat ja ettekannet, siis leiab iga apteeker sellelt päevalt ühe teema, mis on just talle väga oluline või südamelähedane. Näiteks sai äsja toimunud seminaril kuulda ettekandeid hulgiskleroosi sümptomaatika, Parkinsoni ja Alzheimeri tõve ning dementsusega patsiendi toetamise kohta.
Lisaks teadmiste ja nõustamisoskuste arendamisele on BENU Akadeemia ka kohtumiste paik: et igapäevatöös erinevate apteekide töötajad omavahel väga palju ei kohtu, võimaldab see vanadel ja uutel kolleegidel silmast-silma muljeid ja kogemusi vahetada. “Loomulikult ei tohi ühelt koolituselt puududa hea söök. See on alati ja kõikide koolituste korraldamise juures väga oluline kriteerium osalejatele ja anname endast parima, et seda ootust täita!” kinnitas Gerli Kivistik.