BENU Terviseblogi

Kas vitamiine saab liiga palju tarbida?

Vitamiinid mängivad meie organismis olulist rolli, tagades muuhulgas nii närvide kui ka luu- ja lihaskudede eeskujuliku toimimise. Kuidas tuleks vitamiine võtta ning mida võib endaga kaasa tuua nende ületarbimine, selgitas Benu apteegi proviisor Astrid Oolberg.

Tuleks tarbida vajaduspõhiselt

Kõige sagedamini räägitakse tõenäoliselt D-vitamiinist, mida soovitatakse meie kliimas tarbida kõikidel r-tähte sisaldavatel kalendrikuudel ehk septembrist aprillini. “D-vitamiini taset saab määrata vereanalüüsi põhjal ning sellest tulnevalt selgitatakse välja, milline on tegelik vajalik igapäevane D-vitamiini kogus,” selgitas proviisor.

Sarnaselt D-vitamiinile võib organismil tekkida vajadus ka C-vitamiini järele, mis aitab samuti organismi vastupanuvõimet tõsta ning muuhulgas peletada kevadväsimust ja stressi. Ka C-vitamiini tuleks tarbida vajaduspõhiselt ehk vastavalt organismi hetkeseisundile.

Ajastus on oluline

Kuidas võiks vajalikke vitamiine manustada? Kui tarbida vitamiini üks kord päevas, siis võiks seda Oolbergi soovitusel teha enam-vähem samal kellaajal, seda siis hommikul või õhtul. Üldjuhul soovitatakse vitamiine võtta pärast kerget einet või hommikusööki. Sellel on mitu põhjust.

“Ühelt poolt on vitamiinipreparaadid kontsentreeritud ning tundliku maoga inimesed väldivad sellega mao ärritust, teiselt poolt imenduvad rasvlahustuvad vitamiinid koos toiduga tarvitades paremini,” märkis Oolberg.

Ületarbimist tasuks vältida

Nagu paljude ravimitega, võib ka vitamiinide ületarbimisest saada üledoosi. Eriti puudutab see proviisori sõnul rasvlahustuvaid vitamiine.

“Erinevate maitselisanditega vitamiinidest võib liigse tarvitamise tulemusel saada allergilise reaktsiooni või kõhulahtisuse,” viitas proviisor näiteks maasika- või apelsinimaitselistele vitamiinidele, mis maitsevad hästi ka paljudele täiskasvanutele, mitte ainult lastele.

“Lastele mõeldud vitamiini-kummikommid või -siirupid ahvatlevad oma maitsega, mistõttu kipuvad lapsed neid tihti kommideks pidama,” selgitas Oolberg. Niisiis tasuks vitamiine kui ravimeid hoida kindlasti lastele kättesaamatus kohas.

Eelkõige on siiski oluline meeles pidada, et vitamiine ei tarbitaks pidevalt, vaid vastavalt vajadusele. Üldjuhul saab inimene kõik kehale vajalikud vitamiinid kätte tasakaalustatud toidust.

Toidule lisaks tuleks vitamiine võtta siis, kui organismis esineb mõne konkreetse vitamiini puudus. “See võib juhtuda pärast rasket haigust või kurnavat füüsilist pingutust,” tõi Oolberg välja.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.