Changemakersi blogi

Kolm hästi töötavat tehnikat, kuidas esinemishirmust üle saada

Changemakersi eestvedaja Erkki Kubberi (paremal) sõnul on võimalik väikeste sammude haavad esinemishirmust üle saada.Foto: Changemakers

Esinemishirm on miski, mida mõned inimesed kardavad rohkem kui hambaarsti? Ja kui arvestada, et igaüks peab oma elu jooksul kas koolis, ülikoolis, tööl või kuskil mujal mitmeid kordi võõraste ette astuma, siis on külmavärinaid täis elu garanteeritud! Kuid see ei pea ju nii olema. Milliste nippidega esinemishirmust üle saada?

Alusta pisikesest sammust

“Esimene tehnika tuleb ühe mu sõbra käest, kes õppis Hollandis psühholoogiat, kus kasutati samu võtteid ühe ämblikuid kartva neiu peal,” räägib Changemakers’i eestvedaja Erkki Kubber. 

Esimese asjana asetati ämblik klassiruumi nii, et tüdruk istus koha peal, ämblik temast mitu lauda eemal. Kui neiu sellega harjus, liikus ta järjest lähemale, kuniks olid ühe laua taga – tüdruk ühes otsas, ämblik klaaspurgis laua teises otsas.

“Iga etapi juures oli kõige olulisem see, et katsealune tunneks ennast rahulikuna ja mugavalt,” selgitab Kubber. Alles pärast olukorraga harjumist sai liikuda järgmise etapi juurde. Samm-sammult edasi liikudes oli lõpuks neiu ja ämbliku vahel ainult klaaspurk. Järgmise sammuna võeti ämblik klaaspurgist välja. 

“Kusjuures, oluline on märkida, et tüdrukul oli igal hetkel õigus katse lõpetada,” toonitab Kubber. Kokku võttis see sessioon aega mitu tundi, kuid niimoodi samm-sammu haaval tegeleti tema hirmuga.

Kubberi sõnul saab sarnast tehnikat üle kanda ka esinemishirmuga toimetulekuks. “Kui tead, et esinemine on tulemas, siis esimese asjana tee valmis slaidid,” soovitab koolitaja. Seejärel tasub kirjutada tekst valmis ning see lihtsalt ette lugeda. Järgmise sammuna näiteks püsti tõusta ning uuesti lugeda, siis näiteks peegli ees või aknast välja vaadates. “Tähtis on väikeste sammudega pidevalt edasi liikuda. Mõte on selles, et võtad enda hirmu ning hakkad vaikselt sellega silmitsi seisma,” soovitab Kubber.

Kuigi esinemishirmuga ei ole Kubberil suuri probleeme olnud, siis tema kartis paaniliselt ujumist. Lõpuks otsustas ta leida ujula ning ujus ükskord. “Pärast seda käisin samamoodi veelkord, et olukorraga harjuda,” lisab ta. Samm-sammult ja vees veedetud aega pikendades ujus ta iga kord rohkem. Praeguseks on ta jõudnud sinnani, et proovib järves või avavees ujuda nii, et jalad enam põhja ei ulatu. “Vaikselt arenen ja tulen hirmuga toime. Võtab aega kui lapsena oled korra uppumishirmu kogenud,” selgitab Kubber.

Koolis või töö juures oleme sageli sunnitud inimeste ees esinema, vaatamata sellele, kas see meeldib meile või mitte.Foto: Shutterstock

Tee asi lollikindlaks

“Kui kardad esinemist, siis on üks täitsa lollikindel nipp veel, mis sama hea kui spikerdamine,” räägib Kubber. See on heade slaidide tegemine, mis hoiab ära selle, et närveerides mõnest olulisest asjast unustad rääkida. “Pane sinna pildid, mis meenutavad sulle seda, millest pidid rääkima ja märksõnad, mis seda teha aitavad,” soovitab Kubber. Niimoodi saad lihtsalt ja sujuvalt vaadata, mis seal kirjas on ja selle abil rääkida, 

“Minul oli koolis näiteks nii, et iga kord kui spikri mõne testi jaoks tegin, siis seda tehes sain materjali nii selgeks, et polnud spikerdada vajagi. Ehk on sul slaididega samamoodi?” mõtiskleb Kubber, kelle sõnul võivad just hästi ettevalmistatud slaidid olla üks pääsetee, kuidas oma hirmust esinemise ees vabaneda.

Jälgi publiku reaktsiooni

“Kui jõutakse sinna maale, et närv tuleb sisse, kuid tead, et midagi pole teha ja tuleb esineda, siis oled juba sammu või isegi kaks ees neist, keda hoiab hirm esimese sammu ees tagasi,” selgitab Kubber. Ja teine lihtlabane nipp, mis võtab aega ja toob tulemusi, on pidev esinemine.

“Vähe on asju, kus kohe esimesel korral head ollakse,” rõhutab Kubber. Eriti esinemiste puhul, sest seda üldjuhul liiga palju ei õpetata. “Kästakse esineda küll, kuid kuidas seda teha, tuleb sageli ise välja mõelda,” räägib Kubber, kelle sõnul teadmatus aina süvendab hirmu esinemise ees.

“Ja publiku reaktsioon annab väga palju tagasisidet, kuidas oma esinemist parandada,” julgustab Kubber. Muidugi esimestel kordadel ei mäleta publikust midagi, kuid mida aeg edasi, seda rohkem oskad inimeste tagasisidet lugeda.

Kui aga soovid saada veel nippe lisaks hulganisele harjutamisele ja praktikale, et saada teadmisi, kuidas esinemises paremaks saada, siis soovitab Kubber otsida koolitusi, kus sellest lähemalt räägitakse. “See on koht, kus kogemusi jagab spetsialist, kes on seda sinust rohkem teinud ning koht kus saad oma esinemisoskust praktiseerida täiesti võõraste ees. Ja kui peaks ebaõnnestuma, siis saad põgeneda ja suure tõenäosusega neid inimesi uuesti nägema ei pea,” lõpetab Kubber.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.