“Naerame, et oleme ratastoolisportlastele nagu Vormel 1 tehniline boks!” Invaru juhid räägivad firma sünnist ja tänapäevast

Invarus saab abi ka juhul, kui abivahendit on vaja hooldada.Foto: Invaru

30 aastat tagasi vaid 3-liikmelisena alustanud abivahendeid müüv ja rentiv OÜ Invaru on tänaseks kasvanud ligi 80 inimesele tööd pakkuvaks ettevõteks. Invaru asutaja Enn Leinuste ja juhtimise aasta alguses üle võtnud Lauri Leinuste räägivad ettevõtte sünnist, arengust ning selle igapäevast tegevust kandvast missioonist.  

Invaru lugu sai alguse isiklikust vajadusest 1970ndate lõpul, mil Enn Leinuste oma liikumispuudega lapsele inimeste individuaalsust represseerivas Nõukogude Liidus abivahendeid otsis. “Esialgu tegin midagi ise põlve otsas, otsisin abi ka sõpradelt, kuid murranguline hetk saabus, kui käisime paar aastat enne taasiseseisvumist koos teiste puuetega laste vanematega Soomes ning Rootsis kolleegidel külas,” räägib Leinuste. 

Tema sõnul saadi seal aru, mida tähendab abivahendite rentimise täisteenus, kus tuge saab alates nõustamisest, toodete valikust, kohandamisest lõpetades hoolduse, remondi ja varuosadega. “Just nagu ühel heal autofirmal,” tõdeb Leinuste ning lisab, et peale välisvisiiti hakkasid sündmused kiirelt arenema ning algas takistusterohke kadalipp, mis päädis AS Invaru asutamisega 1993. aastal.  

“Olime väga õhinapõhised ning tahtsime inimestele head teha ja neid aidata. Saime palju abi oma kolleegidelt Rootsis, Hollandis ja eriti Norras,” selgitab Leinuste. 

Viieaastane koostööprojekt norrakatega andis teadmised teenindusvõrgust, töö korraldamisest, töötajate koolitamisest ja töövahenditest. Lisaks saadi norrakatelt humanitaarabi korras kasutatud abivahendeid, mille nad ise taastasid ja seejärel ringlusse saatsid. “Raha uute ostmiseks ju ei olnud, kuid kasutatud abivahendid lükkasid Invaru rattad käima,” selgitab Leinuste. 

Põhjamaade kogemus näitas, et teenus peab olema inimestele võimalikult lähedal. Nii ongi Invaru eesmärk pakkuda kliendile tema jaoks olulisi tooteid koos kõigi vajalike tugiteenustega. “Juba 1994. aastaks olid igas Eesti maakonnas olemas abikeskused. Tänaseks oleme kasvanud kolmeliikmelisest perest ligi 80 inimesega suguvõsaks. Oleme ühtne meeskond, justkui orkester, meil ei ole soliste, suuri ülemaid ega väikeseid alamaid,” räägib Leinuste. 

Tasa sõuad, kaugele jõuad 

Enn Leinuste poja, Lauri Leinuste sõnul on ettevõtte areng ja majandamine toimunud väga rahulikus tempos ja hoolega läbimõeldult. “Me ei võta suuri riske ega aja taga rahamägesid. Sellest tulenevalt on ehk muu valdkonna ettevõtted ka majanduskriisidest rohkem mõjutatud olnud, meie jaoks on need olnud pigem hetked ajaloos, mis on tulnud üle elada,” räägib Lauri Leinuste.

Käesoleva aasta alguses leidis aset suur muutus – Lauri võttis juhthoovad Ennult üle. “Nii poeg Lauri kui ka tütar on juba aastaid kuulunud juhatusse. Lauri esimene töö Invarus oli aga hoopis töökojas karkude pesemine. Kui oled kord talu rajanud ja lapsed on seal pikki aastaid tööd teinud ning vajalikud oskused omandanud, siis tekib mingil hetkel moment, kus mõtled kas müüa talu maha või lasta õige talumehe kombel oma lastel pärimust edasi kanda,” räägib Enn Leinuste.  

Poeg Lauri Leinuste lisab, et ettevõtte areng läheb tema juhtimisel samamoodi edasi. “Öeldakse, et uue juhina alustades tuleb midagi muuta, aga minul järske muudatusi plaanis ei ole. Oleme Invarut alati juhtinud väärtuspõhiselt, mis pole alati ehk majanduslikult kõige efektiivsem, kuid kasum pole meie jaoks kunagi eraldi eesmärk olnud. Meie põhimõte on, et inimene, kes abi vajab, seda ka saab. Et me suudaksime talle pakkuda võimalikult palju ja tervikuna ühest kohast. Tulevikus võib tootekategooriaid lisanduda, et me suudaksime enda alustatud n-ö ühe ukse poliitikat ka edaspidi pakkuda.” 

Välismesside külastamine tõi olulised kontaktid 

Enn Leinuste selgitab, et ettevõtte stabiilne edu on saavutatud tänu sellele, et hakati juba 1995. aastal suuri rahvusvahelisi messe külastama. Seda selleks, et näha, mida ja kuidas maailmas abivahendite valdkonnas toimetatakse. “Meie tugevuseks on olnud lisaks messide regulaarsele külastamisele ka uute kontaktide sihipärane otsimine ja leidmine ning oma töötajate metoodiline koolitamine. Kõik meie terapeudid on kõrgharidusega ja neil on oskused hindamaks inimese seisundit ja selle põhjal anda individuaalseid soovitusi,” räägib ta. 

Enn Leinuste sõnul oli nende jaoks üsna murranguline 1998. Aasta, kui Norra kolleegid pakkusid meile täiskasvanute mähkmeid pidamatusega inimestele ja aitasid Invarul astuda suure sammu edasi. “Hakkasime neid tarnima ja soodushinnaga müüma. Teine oluline hetk oli, kui saime lisaks humanitaarabist saadule sisse osta ka uusi abivahendeid. Saime üle minna tunduvalt parematele toodetele ja tekkis tunne, et Eesti inimene ei pea enam elama Põhjamaade abist.” 

Lauri Leinuste lisab, et järgmine suurem arenguhüpe toimus ettevõtte loos, kui 2012. aastal otsis neid üles Rootsi kommunikatsioonivahendeid tootev ettevõte ja pakkus võimalust oma tooteid Eestis vahendama hakata. “Need olid silmaga arvuti juhtimise seadmed, mida Eestis keegi teine tollal ei vahendanud, ei tee seda ka täna. Lisaks oli nende tooteportfellis ka tahvelarvutitel põhinevad, näiteks piktogrammidega, kommunikatsiooniseadmed, mis on mõeldud kõnetutele lastele. Need vahendid aitavad inimestel end väljendada ja teostada, mis parandab oluliselt ka nende ja nende lähedaste elukvaliteeti,” räägib Lauri Leinuste.  

Eesmärk on kliente nõustada

Kuigi Invaru käib tehnoloogia arenguga kaasas ja majasiseselt on neil kasutusel kõige kaasaegsem tehnoloogia, jõuavad valdkonna spetsiifika tõttu üleilmsed trendid nendeni kerge viitega. “Meie valdkonnas toovad järgmised paar aastat endaga kaasa selle, mis mujal maailmas oli aktuaalne juba 3-4 aastat tagasi,” ütleb Lauri Leinuste. Ta lisab, et viimase aja kõige suurem ja olulisem uudis on, et 2022. aasta lõpust on kasutusel e-pood, kust klient saab endale riikliku toetusega abivahendeid osta. “Selleks oli tarvis täiendavaid IT-lahendusi sidumaks meie süsteemi sotsiaalkindlustusameti infosüsteemiga.”

Lauri Leinuste selgitab, et Invaru peamine eesmärk on klienti nõustada, et nad keerukas ja kaikaid kodaratesse loopivas süsteemis hakkama saaksid ja endale väikseima vaevaga sobivaima abivahendi leiaksid. “Teatud hetkedel tähendab see ka seda, et me ütleme kliendile, et meil ei ole seda toodet täna pakkuda, aga me teame kust seda saada. Me müüme usaldust ja seda, et oleme olemas. Üks meie peamiseid teenuseid on abivahendite üürimine. Selle teenusega kaasneb täiendava tasuta nii hooldus kui ka remont, lisaks vajadusel abivahendi väljavahetamine, varuosad ning mehaaniku visiit.”

Enn Leinuste lisab, et kui suudetakse tagada kliendi rahulolu, siis läheb ka neil hästi. “See on meie üks läbivaid mõtteid. Meie jaoks ei ole vahet, kas abivajaja elab Vändras või Lasnamäel, hind on kõikide jaoks sama ning probleemi korral sõidame välja olenemata distantsist.” 

Kogukondlikult kaasatud

“Oleme läbi aegade toetanud liikumispuudega inimeste sportimisvõimalusi läbi Eesti Invaspordi Liidu ja Eesti Paralümpiakomitee. Naerame, et oleme ratastoolisportlastele nagu Vormel 1 tehniline boks,” räägib Enn Leinuste.  

Ta lisab, et kogukondi toetavad nad läbi esinduste, mis on täna üheksas maakonnas. “Koostöö kohalike omavalitsuste ja sotsiaaltöötajatega on küll erineva aktiivsusega, aga jooksvat infot jagame ja teabepäevi korraldame puuetega inimeste organisatsioonidele ja teistele soovijatele regulaarselt.”  

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.