Novo Nordiski blogi

Väldi pühadel ülesöömist: lihtsad soovitused, kuidas seda teha

Jõulude ja aastavahetuse tähistamine ei pea tähendama ülesöömist.Foto: Shutterstock

Jõuludel ja aastavahetusel armastab enamik eestlastest üheskoos peolaua taha koguneda ning maitsta erinevaid pühaderoogi. Tundide viisi jutustamine ja mõnusalt aja veetmine võib aga kiiresti viia olukorrani, kus kõik, mis ennist lauale pandud, on järele proovitud, kõht liiga täis ning enesetunne seetõttu järsult halvenenud. Siinkohal jagame paar sooja soovitust, kuidas ülesöömist vältida, ent pühaderoogi sellegipoolest nautida.

  1. Vähem on rohkem

Ehkki pühadel tahaks degusteerida erinevaid traditsioonilisi jõuluroogi ning patt oleks jätta proovimata ka kõik suupisted, mis armastavate käte poolt valmistatud on, oleks juba peolaua ettevalmistamisel mõistlik paika panna kindel menüü, mida sel aastal jõululauas pakutakse. Jõulud on teatavasti igal aastal, mitte üks kord elus – miks mitte otsustada seekord ühe kindla menüü kasuks ehk loobuda näiteks erinevate liharoogade pakkumisest ning keskenduda ühele?

Igal jõululaual ei pea ilmtingimata olema kõik traditsioonilised jõuluroad korraga, seda enam, et erinevate toitude läbisegi söömine ei mõju hästi ka inimese seedeelundkonnale– sellest annavad tavapäraselt märku kõhukinnisus ja -lahtisus, diabeetikule võib see aga tähendada veresuhkru kõikumist ja halba enesetunnet, mis võib vahel kesta isegi päevi. Kui aga valikut on juba eos veidi vähem, pole ka ahvatlust, millega jõululauas rinda pista.

  1. Kui toitu on liiga palju, tee kindel valik

Paratamatult võib siiski juhtuda, et peolauda ei valmistata ette ise, vaid mõne pereliikme poolt, mistap on jõulumenüüd veidi raskem kontrollida. See aga ei tähenda, et olukord on täiesti lootusetu: vali jõululaualt välja näiteks kindlad toidud, mis eriti isuäratavad tunduvad ning täida oma taldrik vaid nende roogadega. Nii väldid ka halba enesetunnet, mis erinevate toitude söömisega kaasneb.

Eeskätt võiksid tähelepanu pöörata tervisliku toitumise põhitõdedele ning eelistada erinevatele liharoogadele hoopis maitsvaid juur- ja köögivilju – lähtu sellest soovitusest juba lauda istudes ja oma taldriku täitmisel.

  1. Jälgi koguseid

Kui kõik toidud laual tunduvad ühtmoodi maitsvad ja isuäratavad ning proovida tahaks kõike, võiksid jälgida, millises koguses sa erinevaid roogi enda taldrikule tõstad. Kui sinu eesmärk on mekkida kõike, siis suhtu jõululauda kui degustatsiooni ning proovi erinevaid toite väiksemas koguses. Järsku piisab vaid ühest lusikatäiest hapukapsast või ühest-kahest verivorstist, et ka väikesele koogilõigule hiljem ruumi jääks?

  1. Ära unusta end diivanile istuma

Paratamatult tekib paljudel jõuluõhtul tunne, et kõht on liiga täis ning oleks tarvis end liigutada. Just ainevahetust kiirendav jalutuskäik võiks kuuluda iga jõulupeo traditsioonide hulka, kuna see parandab enesetunnet ning aitab hästi ka jõulutoitudest tingitud kõhupuhituse vastu.

Üheskoos lähedastega jalutada on kindlasti toredam kui üksi, seega kutsu kaasa kõik, kes vähegi laua taga istuvad ning raskustunde üle kurdavad. Ka erinevad uuringud näitavad, et õhtusöögijärgsed jalutuskäigud on veresuhkru alandamiseks ning enesetunde parandamiseks väga efektiivsed, seega on see soovitus teaduslikult tõestatud ning igati asjakohane.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.