Targa patsiendi blogi

Visiitide vaheline veebisuhtlus ravimeeskonnaga meeldib patsientidele

Magistritöö järgi on patsiendi kasutuskogemus üldiselt positiivne. Isegi vaatamata sellele, et kopsuvähi patsiendid on üldjuhul eakamad ning ilma eelneva suhtlusrakenduste kasutuskogemuseta.Foto: Shutterstock

Parima tervisetulemi saamiseks kaasab väärtuspõhine tervishoid järjest rohkem patsienti haiguse ja ravi teekonnal ning arvestab ka patsiendi soovidega. Lisaks otsesuhtlusele patsiendi ja meditsiinipersonali vahel kogutakse patsiendilt visiitide vahelisel ajal infot viisil, et sellest saaks järeldusi teha.

Kasutusele on võetud erinevaid tehnoloogilisi võimalusi. Üks neist, mida ka Eestis kasutatakse, on Soome firma Kaiku Health poolt välja töötatud patsiendi kaugjälgimise veebirakendus.

2021. aastal hakati Eestis rahvusvahelise Kaiser uuringu raames koguma tervisetulemi hinnanguid kopsuvähi patsientidelt Kaiku Healthi abil, partnerfirmaks Roche Eesti. Uuringu eesmärk oli saada Kaiku Health platvormi kasutuskogemus, saada teada, kuidas Kaiku tarkvara kasutusele võetakse nii patsientide kui meedikute poolt. Projekti kaasati Tartu Ülikooli Kliinikumi, Põhja-Eesti Regionaalhaigla ja Ida-Tallinna Keskhaigla patsiendid. Kaiser projekti uuringu kokkuvõte koos riikide võrdlusega valmib sügisel 2022, kuid Kaiseri raames kogutud Tartu Ülikooli Kliinikumi vähktõvega patsientide kasutamiskogemuse andmetest valmis 2022. aasta kevadel Tartu Ülikooli Kliinikumi ülemõe Kaire Jugari magistritöö. Allpool kokkuvõte magistritöö uuringust.

Miks patsiendi hinnang tervisetulemile oluline on? 

Kaiku Health rakenduse abil saab teavet patsiendi tervisliku seisundi ja tervisega seonduva kohta ja just patsiendi enda hinnangul, sealhulgas uurida, missugune on patsiendi kogemus ravimi või ravimskeemidega, nende mõju igapäevaelule, enesetundele ja elukvaliteedile See on info, mida ei ole tõlgendanud arst või muu meditsiinitöötaja ja mis annab seetõttu olulist teavet patsiendi arvamuse/hinnangu kohta. 

Selline patsiendi hinnang annab parema ülevaate ravitulemuslikkusest, aidates patsiendi tervist ja haiguse kulgu jälgida. Uuringud näidanud, et selliste andmete kogumine parandab patsiendi elukvaliteeti, pikendab vähiravi taluvust, aitab arstidel tuvastada varem haiguse taasteket ning vähendada erakorralist haiglaravi ning visiite EMOsse. Samuti on uuringud näidanud, et patsiendi elulemus pikeneb. 

Kaire Jugari magistritöö uuris muu hulgas aga just seda, kuidas patsiendid hindavad sellist platvormi ning missugune oli kasutajakogemus. Magistritöö järgi on patsiendi kasutuskogemus üldiselt positiivne. Isegi vaatamata sellele, et kopsuvähi patsiendid on üldjuhul eakamad ning ilma eelneva suhtlusrakenduste kasutuskogemuseta. Patsientide sõnul on Kaiku kasutegur suurem just ravi alguses, kuna siis otsivad inimesed lisamaterjali haiguse kohta ja vajavad rohkem tuge.

Haiglate esindajate sõnul on Kaiku kasutamisel ka mõningaid kitsaskohti: inimesed  vajavad enne digiplatvormi kasutamist kindlasti abi, paljudel puudub meiliaadress või ligipääs internetiteenustele. Ka toob selliste andmete kogumine ja analüüsimine kaasa haiglapersonalile lisa- ja topelttööd, mõnikord seetõttu, et süsteemid pole integreeritud ja infot tuleb eraldi ümber kirjutada haiglasüsteemidesse.

Töökoormuse kasv on seotud just uue tegevuse algatamisega – samas on võimalik, et pikas perspektiivis aitab digitaalne patsiendiinfo kogumine just aega ja töökoormust kokku hoida, kas või näiteks vähemate visiitide näol. Kaiku kasutamise kokkuvõttes pidasid haiglatöötajad väga väärtuslikuks võimalust kaugjälgimiseks ning sealt genereeritavaid kokkuvõtteid patsiendi seisundist.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.