Hea nõuanne

Kas ja kui palju võib harrastussportlane alkoholi tarbida? 

Isegi mõõdukas alkoholi tarvitamine võib tehtud treeningu nullida.Foto: Shutterstock

Rubriiki toetab

Võimalikult head tulemust ja mõnusat enesetunnet sooviv harrastussportlane peab arvestama, et isegi põgus ajaviide alkoholi seltsis mõjub treeningprotsessile halvavalt ning võib suure pingutuse nullida. 

Dispuut teemal „kas ja kui palju võib sportlane alkoholi tarbida?“ on igivana. Ent viimasel ajal, mil tervisesport ja liikumine leidmas aina jõudsamalt teed massidesse, on paslik küsimuse teravikku veidi kohendada. Ehk: kas ja kui palju võib harrastussportlane alkoholi tarbida? 

„Küsimus on puhtalt teadlikkuses ja eesmärkides. Tippsportlane teab, mida  võib ja mida mitte. Tulemus on reeglina selge: ta kas hoidub alkoholist üldse või oskab tarbida õigel ajal ja koguses. Leidub mõistagi ka erandeid, aga nende põhjal oleks vale üldistusi teha,“ ütleb Gym! personaaltreener Aleksandr Jevdokimov. 

Kui proffide ja nende suhtumisega on pilt üldiselt klaar, siis asjaarmastajate puhul lisanduvad tegurid, millega elukutseline tahes-tahtmata kokku ei puutu. Ent Jevdokimov jõuab lõpuks välja ikka samasse punkti: kõik sõltub eesmärgist. 

„Minu seisukoht on ühene: alkohol ei ole halb ega hea, aga kui soovid tulemust saavutada, pead oskama mõjudega arvestada,“ ütleb treener. „Mul ei ole vaja klientidele pidevalt korrutada: alkohol on paha! Küll aga mainin, et isegi mõõdukas tarvitamine avaldab protsessile kahjulikku mõju. Neid, kes käivad trennis võimalikult hea tulemuse ja enesetunde saavutamise nimel – ja see grupp moodustab ikka enamuse -, hoiatan kindlasti. Edasi oskab igaüks juba ise otsustada. Ei taha kuidagi, et inimene teadmatuse tõttu pettub ja raiskab pealegi arvestatava hulga raha.“ 

Jevdokimov toob konkreetse näite varal välja, mil moel vägijook võib mõju avaldada: „Võtame inimese, kes käib trennis 3-4 korda nädalas ja üritab toituda tervislikult, aga peab vajalikuks minna laupäeval ööklubisse ja tarbida seal alkoholi. Sõltub muidugi, mida ja kui palju ta seal manustab, aga tavapärane rusikareegel on üsna lihtne: lõõgastusvajaduse tulemusel läheb tol nädalal treeningutel tehtu kaotsi.“ 

Tema sõnul ei ole seejuures vahet, kas räägime jõusaalis lihasmassi kasvatamisest või värskes õhus jooksmisest / suusatamisest / kepikõnnist. Alkoholiga kaasnevad pärssivad mõjud on ikka samad. Samamoodi ei tasu lahendust otsida müüdist „alkohol koos energiajoogiga varjab joovet ja parandab hoopis enesetunnet“ – samal õhtul võid küll tunda erksust, ent järgmisel hommikul mõistad eksimust. 

„Ma ei ole mingil juhul energiajookide vastane – eriti võrreldes alkoholiga. Aga kui neid tarbida, tuleks kindlasti jälgida kofeiini sisaldust ja vältida soovitusliku päevanormi (ca 300 mg) ületamist,“ soovitab ta ning toob välja, et kui näiteks tavaline purk RedBulli sisaldab ca 90 mg kofeiini, siis Nocco tervelt kaks korda rohkem. „Samuti on oluline teada ja silmas pidada, et osadele inimestele on energiajoogid täiesti vastunäidustatud.“ 

Jevdokimov võrdleb kesvamärjukese pruukimist dieediga: „Dieeti järgiv inimene teab, et peab kaalu langetamiseks saavutama päevas ca 200-300 kcal suuruse nö defitsiidi. Alkohol on aga kaloririkas – erilised kaloripommid on baarides pakutavad kokteilid.“ 

Treener tõdeb teemat kokku võttes muigelsui: „Iseäranis tänuväärne oleks muidugi, kui pudelilt vaataks vastu märge stiilis: „Üks joodud pudel = kolm raisatud treeningut.“ Mõistagi on see utoopia ning reaalsuses tuleb endiselt loota inimeste teadlikkusele.“

Kampaania „Septembris ei joo“ kutsub inimesi üles alkoholist pausi pidama ja juhib elustiili poole, kus alkoholi tarvitamine ei ole tingimata vajalik. Kampaaniat rahastatakse Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest programmi „Kainem ja tervem Eesti“ raames.  

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.