Hea nõuanne

Kas teadsid: need viis müüti kanalihast vastavad tõele

Kanaliha on praegu, kus Eestis on pisut rohkem kui üle poolte inimestest rasvunud või ülekaalulised, üks parimatest valikutest.Foto: Shutterstock

Rubriiki toetab

Teadlikke toiduvalikuid tehes on võimalik saavutada nii tervislik kehakaal kui palju muudki.

Toitumisekspert ja Talleggi saadik Teele Teder seletab lahti levinud kanaliha müüdid ning selgitab, milliseid eesmärke aitab saavutada kanaliha tarbimine.

Müüt 1: kanaliha aitab säilitada ja saavutada tervislikku kehakaalu

Tõepoolest, nii see on! Kanaliha on praegu, kus Eestis on pisut rohkem kui üle poolte inimestest rasvunud või ülekaalulised, üks parimatest valikutest.

Oma madala kalorsuse juures on kanalihas ka märkimisväärselt valku, mis aitab kaasa küllastustunde tekkimisele ja hoidmisele. 

Müüt 2: kanaliha on tervislik

On teada-tuntud fakt, et me sööme liiga palju küllastunud rasvu. Need tõstavad kehakaalu ning võivad liigsel tarbimisel olla erinevate haiguste tekitajaks.

Maailma terviseorganisatsioon (WHO) ning Tervise Arengu Instituut soovitavad tarbida väiksema rasvasisaldusega liha. Selleks sobib väga hästi just kanaliha.

Küpsetatud kanafilee sisaldab vaid 0,13 grammi küllastunud rasvu, tehes sellest ühe tervislikuma liha. Võrdluseks võib tuua nahaga pardifilee, milles küllastunud rasvhappeid saja grammi kohta koguni 17,6 grammi, nahaga hanelihas on seda aga näiteks 11,6 grammi.

Müüt 3: hea uni ja rõõmus meel kanaliha söömisest

Kanaliha sisaldab asendamatut aminohapet nimega trüptofaan. Asendamatu tähendab, et seda aminohapet ei toodeta organismis vaid seda tuleb saada toiduga.

Trüptofaan on ehituskiviks õnnehormooni ehk serotoniini tootmisel. Kuna õnnehormoonist toodetakse ka unehormooni ehk melatoniini on trüptofaan ka sellega seotud.

Võta stress kontrolli alla ning tarbi regulaarselt kvaliteetset valku nagu näiteks kanaliha.

Müüt 4: kanaliha aitab kontrollida isusid

Kanaliha sisaldab palju meile igapäevaselt vajalikke vitamiine ja mineraalaineid nagu B-grupi vitamiine, fosforit, kaltsiumi, aga ka kroomi, mis aitab meil veresuhkrut stabiliseerida.

Kroom on mineraalaine, mis osaleb veresuhkru reguleerimise protsessis, mõjutades süsivesikute, rasvade ja valkude ainevahetust. Liiga kõrge veresuhkru tase toob tihti kaasa lisakilod, erinevad põhjendamatud isud ning  mõjutab negatiivselt ka südame-veresoonkonda.

Selleks, et veresuhkru tase normi piires hoida, ongi vaja kroomi. Kanaliha on heaks kroomi allikaks.

Müüt nr 5: kanaliha on lihtne seedida

Kanaliha on kerge seedida, sest selles peitub võrreldes teiste lihadega tunduvalt vähem rasvu, mille seedimiseks läheb kauem aega. Arvatakse, et see on ka põhjus, miks näiteks lapsed tihtipeale just kanaliha eelistavad.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.