Hea nõuanne

Kuidas naasta treeningutele pärast koroonaviiruse läbipõdemist?

Alates 21. päevast on lubatud sörkimine või kerge rattasõit maksimaalselt 15 minutit korraga.Foto: Shutterstock

Rubriiki toetab

Koroonaviirus mõjutab iga inimest erinevalt ja vastavalt haiguse kulgemisele on igaühel taastumisel erinev ajaraamistik. Kuidas aga pärast viiruse läbipõdemsit ohutult tavapärase treeningrütmi juurde naasta?

Suure osa sportlaste ja tervisesportlaste jaoks on treeningutesse naasmine aeglane protsess ning nõuab kannatust. Tartu Ülikooli Kliinikumi spordimeditsiini ja taastusravi kliinik on koondanud kokku üldised soovitused, kuidas pärast mõõdukate sümptomitega koroonaviiruse läbipõdemist efektiivselt ja ohutult treeningutega taas alustada.

Haigusperioodi jooksul on muidugimõista igasugune treening keelatud ja vajalik on jääda isolatsiooni. Isolatsiooni võib lõpetada, kui esimeste sümptomite tekkest on möödas vähemalt 10 päeva ja viimased 72 tundi ei ole esinenud palavikku.

Treeningutega on lubatud järk-järgult alustada, kui eelneva 7 päeva jooksul ei ole esinenud haiguse sümptomeid ning igapäevatoimetused ja lühiajaline jalutamine ei põhjusta kaebusi.

Juhendi koostaja: Mari Arak, spordimeditsiini eriala arst-resident
  • 0-faas – 10 päeva sümptomite algusest on treening keelatud.
  • I faas (kestusega minimaalselt 10 päeva) – organism vajab aega taastumiseks, lubatud kerge aktiivsus, nt jalutamine.
  • II faas (kestusega minimaalselt 2 päeva) – alates 21. päevast lubatud sörkimine, kerge rattasõit maksimaalselt 15 minutit korraga. Lubatud madal intensiivsus (kuni 70% max pulsist). Vältida jõutreeninguid.
  • III faas (kestusega minimaalselt 1 päev) – alates 23. päevast lubatud kerged aeroobsed treeningud kuni 30 minutit korraga, lisaks lubatud lihtsamad jooksuharjutused. Lubatud mõõdukas intensiivsus (kuni 80% max pulsist). 
  • IV faas (kestusega minimaalselt 1 päev) – alates 24. päevast lubatud komplekssemad, spordiala spetsiifilisemad treeningud kestusega kuni 45 minutit. Lubatud mõõdukas intensiivsus (kuni 80% max pulsist). Lubatud alustada jõutreeningutega.  
  • V faas (kestusega minimaalselt 2 päeva) – alates 25. päevast naasmine normaalse treeningu juurde, treeningu kestus kuni 60 minutit. Lubatud mõõdukas intensiivsus (kuni 80% max pulsist).
  • VI faas – alates 27. päevast lubatud tavapärane treeningmaht. Võistlemine on lubatud minimaalselt 4 nädala möödudes pärast sümptomite algust.

Mis tahes uute kaebuste tekkel tuleb vähendada treeningkoormust vähemalt 24 tunniks. Püsivate kaebuste korral tuleb treeningud katkestada täielikult ja võtta ühendust oma perearstiga.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.