Hea uni

Arst soovitab: millistele tervisenäitajatele väsimuse ja jõuetuse korral tähelepanu pöörata?

Alates oktoobrist tuleb tervisemuresid tavaliselt juurde, sest suvine energia ja organismi varud hakkavad vähenema.Foto: Shutterstock

Rubriiki toetab

  • Dormeo – parim kingitus,
  • mida teha endale ja oma lähedastele, on
  • hea uni!

Sombused ilmad ning napp aeg päevavalgust on paljudele toonud kaasa hooajale iseloomuliku jõuetuse, suure väsimuse ja kehva meeleolu. SYNLABi laboriarsti dr Meeli Glükmanni sõnul on oktoober ja november aeg, kui eneselegi ootamatult võib tervis vajada suuremat tähelepanu, kuid kiire töö ja kuhjuva kohustuste koorma kõrval jääb see paljudel unarusse.  

Laboriarsti sõnul tasub tervisekontroll läbi viia ka siis, kui tervisemured on ebaspetsiifilised või puuduvad: „Näiteks vaevab pidev väsimus ja energiapuudus ning üldine halb enesetunne.“ Seejuures rõhutab arst, et kiire elutempo juures ei tohi iseenda tervist tagaplaanile jätta.

Kilpnääre vajab stressirohkel ajal kontrolli

Vereanalüüside abil saab ülevaate organismi tervislikust seisundist, avastada hormonaalseid ja ainevahetushäireid, hinnata südame-veresoonkonnahaiguste tekke riski ning põletike võimalikku esinemist või puudumist. Dr Glükmanni sõnul on esmaseid olulisi verenäitajaid, mida tasuks regulaarselt kontrollida sõltuvalt inimesest umbes 10-20. Nende seas peaks olema eluliselt oluline kilpnäärme tööd hinnata võimaldav analüüs TSH. Laboriarsti sõnul on kilpnäärme töö seotud närvisüsteemiga, seetõttu on probleemide põhjustajaks või võimendajaks pidev stress ning ülepinge. 

Väsimuse taga võib olla mõne aine puudus

Menstruaaltsüklist tulenevalt on naistel suurem risk rauapuuduse tekkeks. „Uuringute järgi kannatab rauapuuduse all iga viies naine. Sagedamini esineb naistel rauapuudus just vererohkete menstruatsioonide tõttu ja raseduse ajal, kuid lisaks ka taimetoitlastel ja suurema koormusega treenijatel,“ selgitas dr Glükmann. „Raud on oluline hemoglobiini sünteesiks organismis. Kui kehas ei ole piisavalt hemoglobiini, ei saa koed ja lihased küllalt hapnikku. Nii väheneb nende töö jõudlus ja me tunnemegi väsimust. Sellist „hapnikunäljas“ seisundit nimetatakse aneemiaks ehk kehvveresuseks,” lisas arst. 

Sügisel on paljud hädas D-vitamiini vaegusega. D-vitamiin on vajalik kaltsiumi imendumiseks – seega tugevate luude ja hammaste tagamiseks ning lihastööks ning koordinatsiooniks. Lisaks on see vitamiin oluline naha normaalse vananemise ja juuksekasvu protsessides. „D-vitamiini madala sisalduse puhul on häiritud kaltsiumi ja fosfaatide imendumine soolest, mistõttu suureneb osteoporoosi ehk luudehõrenemise risk,“ rääkis laboriarst. 

B12-vitamiini kroonilisel vaegusel tekib aneemia ja mitmesugused närvikahjustused. Arsti sõnul väheneb selle vitamiini imendumine sageli just vanemas eas. Vitamiin B12 aitab tagada, et rakud oleksid terved ja toodaksid piisavalt energiat ning närvitalitlus normaalne. Seda B-grupi vitamiini leidub vaid loomsetes toiduainetes, kuid selle imendumist pärsivad näiteks liigne alkohol, kohv ja suitsetamine. 

Enda pidev turgutamine magusaga ei ole hea mõte

Glükoosi tase veres võimaldab hinnata süsivesikute ainevahetust ja riski haigestuda diabeeti. „Glükoos on meie organismi põhiline energiaallikas, kuid selle kõrged väärtused hommikul söömata verd andes võivad osutada diabeedile ehk suhkruhaigusele,” tõdes dr Glükmann. Stressi maandamine magusaga ei ole hea mõte, kiirel ajal võta parem puuvili, märkis arst.

Kõrge vererõhk ja kolesterool ei ole okei  

Üheks südamehaiguste põhjuseks on normväärtusest kõrgem kolesteroolitase veres. Normist kõrgem näit on SYNLABi viimase kolme aasta statistika alusel probleemiks üle pooltel Eesti inimestel. Laboriarsti sõnul on peamisteks riskiteguriteks südamehaigustele just normväärtusest väljas kolesterooli ja LDL-kolestrooli tase ning kõrgenenud vererõhk, mida soodustab paljuski nii stress ja ebapiisav puhkus kui ka ebatervislik toitumine ning vähene liikumine. 

Südame-veresoonkonna tervisliku seisundi esmaseks hindamiseks peaks tervisekontroll sisaldama selliseid analüüse nagu üldkolesterool ja teised vere lipiidid (LDL-kolestrool, HDL-kolestrool, triglütseriidid ja mitte-HDL kolesterool). “Suurenenud LDL-kolesterooli sisaldus, mida nimetatakse nii-öelda halvaks kolesterooliks, on üks peamisi veresoonkonna kahjustuse põhjustajaid ja kõrges kontsentratsioonis ka ateroskleroosi ning sellega seotud müokardiinfarkti tekke riskifaktor,” selgitas dr Glükmann.  

Varases staadiumis südamehaigused endast valuga veel märku ei annagi. Kuigi ebatervislik toitumine ja vähene liikumine aitab südamehaiguste tekkele kaasa, siis eelsoodumuse puhul ei pruugi esimeste riskinäitajatega inimesed olla sugugi ülekaalulised ega ebasportlikud, mis neid kontrolli sunniks minema. 

Kontrolli oma tervist pärast viirushaigust

Nõrk jõudlus ja alaline väsimus on kõige enam levinud sümptomid pärast erinevate viirushaiguste läbipõdemist. Viirushaiguse põdemisega jääb sageli nõrgemaks või vaegusesse just see, mis juba enne oli nõrk või normi piiril.  

Et organism normaliseeruks ja toibuks parimal võimalikul moel, tasub minna näiteks pärast koroonaviiruse või mõne teise viirushaiguse läbipõdemist kontrolli, kui tervenemisest on kaks kuud möödunud. Nõnda saab kindlaks teha, kas olete haigustest täielikult paranenud.  

Kõige tõenäolisemalt kimbutavad koroonaviiruse või muu viirushaiguse järelnähud riskigruppi kuuluvaid inimesi. Näiteks eakaid, neid, kel ülekaalu või kellel varasemast kaasuvaid kroonilisi haigusi. Samas on aeg näidanud, et noorest ja tugevast immuunsüsteemist ning tervislikest eluviisidest ei pruugi tingimata piisata, et vorm kiirelt taastada.

Dr Glükmanni soovitusel tasub taastumiseks varuda kannatust ja teha vereproov, mis aitab leida üles oma nõrgad kohad ja teada täpselt, mis ja kui palju vajaks turgutamist. Suure tõenäosusega mitmed ained, mis enne olid normi piiril, vajaksid varude taastamist, kuid kõik on individuaalne ja standardiseeritud soovitusi anda on raske. Esmase tervisepildi annab vereanalüüs. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.