Hea uni

Kirss või sünnikellaaja järgi arvestatud magamaminek – taimetark Irje Karjus räägib, kuidas saavutad rahuliku une

Irje Karjuse sõnul võid parema une saavutamiseks katsetada ka aeglast hingamist, sest nii saadad ajule signaali, et on aeg minna magama.Foto: erakogu

Rubriiki toetab

  • Dormeo – parim kingitus,
  • mida teha endale ja oma lähedastele, on
  • hea uni!

Irje Karjus ehk Metsamoor toob välja parimad meetodid, millega saab tagada kvaliteetse une.

Karjuse sõnul peaks magama minnes valitsema pimedas ja vaikses toas õige temperatuur (umbes 18 kraadi!). Ühe loodusliku melatoniini ehk unehormooni allikana toob Karjus välja hapu kirsi – sellest pressitud mahla või pulbrit, aga ka külmutatud marju võiks tarbida õhtupoole. 

Jälgi organeid

Kui oled aga hädas rahutu unega ja pideva ärkamisega, peaksid Karjuse sõnul jälgima Hiina meditsiini järgi organite toimimist – seda, mis kell hakkab mingi organ tööle. Näiteks töötab maks ühest kolmeni, kolmest viieni kopsud ja viiest seitsmeni jämesool. “Tabeleid on erinevaid, neid tasub probleemi korral uurida,” lisas ta.

Kui tiksud ärkvel varahommikul ja mure on kopsudega, peaks Karjuse sõnul vaatama, milliste taimedega saaks nende energiat tugevdada. Siinkohal tõttavad appi näiteks kopsurohi, meliss, üheksavägine, maarjalepp ja sookail.

Kui magu on ärritunud või sul esineb maksaga probleeme ja need hakkavad end öösel puhastama, on hea, kui vaatad oma päevase menüü üle, eelistades selliseid toiduaineid, mis ei koormaks su keha.

Seda, milline teeb su organismile head ja millisest peaks pigem hoiduma, pead ise katsetama, sest oleneb suuresti inimesest. Küll aga on Karjuse teatel heaks maksapuhastajaks maarjaohakas, samuti toidukanepilehed ja -seemned, hanijalg ning soolikarohi.

Lusikakaupa, mitte tassiga

Kui jääd aga raskesti magama, peaksid katsetama südametegevust rahustavaid taimesid, näiteks looduslikes unerohtudes kasutatavat veiste-südamerohtu, sest see aeglustab südamerütmi. Samuti tasub proovida tihasheina.

Ka tasub meeles pidada, et vahetult enne magamajäämist pole mõtet juua suure tassitäie taimset teed, sest siis ärkad keset ööd pissihädaga. Pigem kasuta enne uinumist taimedest valmistatud glütseriini või alkoholi baasil tinktuuri. Või võta lusikatäis tõmmist.

Õhtuseks närvide rahustamiseks sobib näiteks lõõgastav meliss. “See otseselt ei uinuta, kuid võtab vibra maha,” ütles Karjus. Ka passivad rahunemiseks hästi nurmenukk ja männikasvud. Viimaseid võib vanni visata, nõukaajal müüdi näiteks männikasvu-eliksiiri, mida lisati vette.

Ka võid valmistada männikasvudest teed. Kuna see ajab pissile, ei tohiks seda enne magama heitmist juua.

Tuntud rahustajana mõjub ka mesi, mida võiks näiteks tee kõrvale lusikalt limpsida, mitte jooki lisada, sest nii jäävad vajalikud ensüümid alles ja jõuavad organismi.

Hormonaalse tasakaalu heaks

Karjuse sõnul võib uni olla häiritud ka üleminekueas naistel, kellel on hormonaalne tasakaal paigast ja kellel esineb kuumahoogusid. Sellisel juhul tasub katsetada rahustava toimega salveid, mis pärsib higistamist. Samuti kanarbikku, mis aitab puhastuda läbi neerude ladestunud aineid, ajades seetõttu pissile.

Samuti sobib sellisel juhul hästi naistepuna, mida tuleks tarbida paar tundi enne magama minekut. Hästi passivad ka pärnaõied ja piparmünt. Viimasega tuleb olla ettevaatlik, sest nõrk tõmmis küll rahustab, aga tugev ergutab.

Ka mõjuvad rahustavalt humal (taime või kapslina) ja palderjan. Viimane ei pruugi kõigi puhul aga toimida. Humal sobib väga hästi üleminekueas naistele, sest sisaldab taimset östrogeeni ja reguleerides seda, aidates hormonaalse tasakaalutuse puhul.

Rütm korda

Ööpäevarütmi loksutavad organismis toimetades pikapeale paika ashwagandha ja kuldjuur. Pisut ergutava toimega kuldjuurt ei tohi vahetult enne uinumist võtta, pigem tasuks kasutada seda hommikupoole.

Ka võiks Karjuse sõnul arvestada voodisse minekut selle järgi, mis kell sa oled sündinud. Ütleme, et tulid ilmale kell 19.00. Siis pead sellest alates kahe tunni kaupa aega lugema. Kella 21ni ei tasu samme voodi poole seada, sest sel ajal oled n-ö ärkvel. Üheksast üheteistkümneni sobib aga magama minekuks ideaalselt. Siis jälle on n-ö ärkveloleku faas.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.