Jalgade tervis

Füsioterapeut soovitab: kuidas rannavollet mängides hüppeliigese vigastusi vältida?

Dünaamiline soojendus enne rannavõrkaplli aitab vigastusi ennetada.Foto: Shutterstock

Rannavõrkpalli hooaeg on täies hoos ja sellega seoses on luubi all ka hüppeliigese vigastused, mis harrastajaid tihtipeale kimbutavad. Füsioterapeut Viktoria Filippova jagab soovitusi, kuidas rannasporti ohutult harrastada ja vigastusi ennetada.

Suurenenud hüppeliigese vigastuse risk on eelkõige seotud ebaühtlase maastikuga (liiv), mistõttu rannavõrkpallurid on altimad hüppeliigeseid vigastama nii suundade muutustel (jalg jääb liiva sisse kinni) kui ka pärast hüppelt maandumisel, kirjutab füsioterapeut Viktoria Filippova Reakt Füsioteraapia blogis.

Sagedasemate vigastuste seas on hüppeliigese nikastused (sidemete väänamised ja osalised rebendid), kannakõõluse vigastused, sesamoid-luude murrud, aga ka naha hõõrdumisest tekkinud nahakahjustused ja põletikud.

Samuti eristatakse hüppeliigesest vähe kaugemal veel ühe rannamängudele iseloomuliku vigastust, mida nimetatakse sand toe injury. Sand toe ehk liivavarvas on termin, mida kasutatakse suure varba nihestuse kirjeldamiseks, mis tekib forsseeritud plantaarfleksiooni ajal. Liikumise ajal jääb suur varvas liiva sisse kinni, põhjustades liigese nihestuse. Sama võib juhtuda ka teiste varvastega.

Füsioterapeuti kolm soovitust hüppeliigese vigastuste riski vähendamiseks: 

  1. Alati enne mängu alustamist tutvu mängualaga. Tee kindlaks, et mänguväljakul ei vedeleks võõraid esemeid või asju, mis võiks mängu ajal segada ja suurendada ohtu vigastuse tekkeks. 
  2. Dünaamiline soojendus enne mängu alustamist on väga teretulnud. Korralik soojendus valmistab lihaseid aktiivseks tööks, mistõttu aitab vigastuse riski vähendada mitte ainult hüppeliigese, vaid ka teiste keha piirkondades. 
  3. Alajäseme jõutreening koos propriotseptiivsete harjutustega on parim viis ennetada või minimiseerida hüppeliigese trauma teket. 

Oluline on ka meeles pidada, et kui vigastus on juba tekkinud, tuleb pöörduda arsti või füsioterapeudi juurde, et teha kindlaks vigastuse tüüp ning raskusaste. Hea ettevalmistus ja lihtsate soovituste järgimine aitab aga vähendada/ennetada ülekoormuse teket.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.