Suur lugu

Müüt või tõde: rasvarikas toit teeb paksuks

Foto: Shutterstock

1970. aastatel sai USA-st alguse n-ö rasvade vastane sõda. Leiti, et just rasvarikas toit on süüdi kehakaalu tõusus ja südamehaiguste esinemissageduse suurenemises. Kas väitel, et rasvane toit teeb paksuks, on tõepõhi all?

Rasvade vastane sõda ei lõppenud hästi

Toitumisnõustaja Elis Nikolai selgitas Tervisegeeniusele, et rasvade vastases sõjas haaras võimalusest kinni toidutööstus, mis hakkas üha rohkem tootma väherasvaseid ehk low fat tooteid, kus rasv aga asendati enamasti suhkruga. “Ka kasulikud rasvad, nagu näiteks pähklid, seemned, avokaado, oliiviõli, tembeldati osavalt ebatervislikeks,” tõi toitumisnõustaja välja.

Seejärel aga hakkas kasvama diabeeti haigestumine ja elanikkond muutus üha ülekaalulisemaks ning selles peetakse siiani üheks süüdlaseks just salakavalat suhkrut, millega asendati rasvad toidus. “Nüüdseks on rasvad oma maine taastanud ja suurem osa toitumisnõustajaid ja teadlasi on ühel meelel – hoopis kunstlikult vähendatud rasvasisaldusega toite tasuks vältida, eriti neid, kuhu on lisatud rohkelt suhkrut,” selgitab Elis Nikolai.

Rasvadel on organismis tähtis roll

Toitumisnõustaja suunab, et rasvad on oluliseks ehitusaineks rakkudes, varustavad organismi rasvlahustuvate vitamiinidega ning on väga tähtis makrotoitaine ajutööle. Nimelt 60% aju kuivmassist moodustavad rasvad.

“Seega ei pea rasvu kindlasti vältima, tuleb vaid valida, mida tarbida. Rasvad võiksid moodustada meie igapäeva menüüst umbes 25–30% ning 20% võiksid nendest moodustada küllastamata rasvad,” jagab spetsialist näpunäiteid.

Liialdada ei maksa

Küllastamata rasvad on taimsed rasvad nagu pähklid, seemned, taimeõli, avokaado. Ka kala on kasulike küllastamata rasvade rohke. On tõestatud, et just piisav küllastamata rasvade tarbimine aitab langetada kehakaalu ning mõjub tervistavalt südame-ja veresoonkonnale.

Küllastunud rasvad on ülekaalus loomset päritolu rasvades, nagu näiteks rasvases lihas-, piimatoodetes , munas. Need võiksid moodustada maksimaalselt 10% kogu tarbitavast energiat. “Ka küllastunud rasvad ei ole halvad, kuid nende tarbimisega ei tasu lihtsalt liialdada,” paneb Elis Nikolai südamele.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.