Uudis

Toitumisekspert: eestlased söövad komme, saiakesi ja liha ning siis võib-olla meenub paar porgandit ja veidi salatit

Foto: Shutterstock

TAI läbi viidud toitumisuuring näitas, et eestlaste toidupüramiid on üsna tasakaalust väljas ning soovituslikust oluliselt vähem süüakse köögivilju, täisteratooteid, kala, pähkleid ja seemneid, samas aga liialdatakse lihatoodete ning magusate ja soolaste näksidega.

„Paljud inimesed alustavad söömist toidupüramiidi tipust, kus asuvad näiliselt kõige maitsvamad toidud – kommid, saiakesed, magusad joogid jmt. Seejärel süüakse üsna palju lihatooteid ja magusaid piimatooteid ning siis võib-olla meenuvad köögiviljad, süüakse paar porgandit ja veidi salatit. Tegelikult peaks söömist alustama alumistest osast, köögi- ja puuviljadest ning marjadest, teraviljatoodetest ja kartulist,“ ütles TAI toitumise valdkonna ekspert Tagli Pitsi.

Viis peotäit puu- ja köögivilju päevas

Pitsi tõi välja, et paarist peotäiest puu- ja köögiviljadest ei piisa – neid tuleks süüa vähemalt viis peotäit päevas, sest sisaldavad palju vitamiine, mineraalaineid ning kiudaineid, mis aitavad kehakaalu kontrolli all hoida. Hea kiudainete allikas on ka täisteraviljatooted.

„Kiudained aitavad hoida korras seedimist ja on vajalikud seedetraktis elavate inimorganismile kasulike mikroorganismide jaoks. Lisaks sisaldavad teraviljatooted samuti rohkesti erinevaid vitamiine ja mineraalaineid,“ selgitas Pitsi.

Ta lisas, et ka kartulit ei tasu karta. “Kartul on küll võrreldes köögiviljadega energiarikkam, kuid ainult kartulist on end keeruline paksuks süüa. Kartul sisaldab kaaliumi, mis aitab hoida lihaseid ja närvisüsteemi korras.“

Taimsed toidud on mitmekesise toitumise alus

Taimsed toidud on tasakaalustatud ja mitmekesise toitumise aluseks. Kui neid on söödud vastavalt soovitusele, siis on väiksem ka soolaste ja magusate näkside söömise vajadus.

„Magusasöömine on suuresti harjumuse asi — tahaks ju midagi head, iga päev. Aga kui oleks maitsev köögiviljatoit, siis võib-olla nii palju magusat ei tahakski. Magusasöömise vähendamiseks tasub asendada maiustused puuviljade ja marjadega,“ soovitas Pitsi.

Samas ei tohi unustada, et mitmekesise toitumise korral on võrdselt olulised kõik viis põhitoidugruppi (puu- ja köögiviljad ning marjad; teraviljatooted ja kartul; piim ja piimatooted; kala-linnuliha-liha-muna; lisatavad toidurasvad, pähklid, seemned, õliviljad).

Vaata üle toidupüramiid

Riiklikel soovitustel põhinev toidupüramiid näitab ligikaudsed toitude kogused 2000 kcal päevase energiavajaduse korral, mida tuleks süüa ühe nädala jooksul, et organismi toitainevajadused oleksid kaetud.

Püramiidi järgi tuleks koguseliselt enam süüa köögivilju, teraviljatooteid, kartulit, puuvilju ja marju, koguseliselt vähem aga piimatooteid, toite toidugrupist kala-linnuliha-liha-muna ning lisatavaid toidurasvu, pähkleid ja seemneid.

Püramiidi tipuosas olevaid magusaid ja soolaseid näkse organism toimimiseks ei vaja ning neid võib süüa vaid harva ja väikestes kogustes.

Rohkem teavet toitumise kohta leiab veebilehelt toitumine.ee.

Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.