Eesti vitamiinitootja avaldab firma südamliku hommikurituaali ja vastab kriitikutele: biokeemia toimib ka skeptikute puhul!

Ecoshi kollektiiv suhtub üksteisesse aupaklikult ja üksteisele ollakse kui pere. Seetõttu ka kallistatakse palju.Foto: Ecosh LifeOÜ

Toidulisandite ja vitamiinide tootja Ecosh Life OÜ püüdleb järjest enam rohelise maailmavaate poole ka igapäevases töötegemises. Miks nende ettevõttes lisaks tervist parandavate toidulisandite valmistamisele tegeletakse ka kallistamiskultuuri ja südameringide propageerimisega, selgitavad ettevõtte pikaaegsed töötajad projektijuht Agnes Laine ja büroojuht Kadri Karula

Vitamiine ja toidulisandeid toodavad tänapäeval paljud ettevõtted. Kuidas sai alguse Ecosh ja miks otsustati hakata just toidulisandeid tootma?

Agnes Laine: Vahur kohtus oma tulevase äripartneri Mario Pruuliga maja ostu asjus, millest sai alguse ka nende sõprus. Ettepanek koostööks tuli Mario poolt, kes teadis Vahuri toidulisandite ja tervisekoolituste tausta. Mario ise jõudis tervise teemani tänu oma peavaludele, mis iga kord peale füüsilist treeningut välja lõid ja millele ta abi sai toidulisandi L-Arginiiniga, mis on aminohape, kui üks väga oluline komponent inimorganismis. Olles aru saanud toitainete olulisusest organismile hakkas Mario tundma suurt huvi väetaimede vastu. 

Vahur Vollmann ja Mario Pruul.Foto:Ecosh Life OÜ

Tänu Mario isiklikule tervenemise loole ja Vahuri toidulisandite taustale tekkiski meestel mõte hakata tootma tooteid, mis päriselt inimesi aitavad.

Kui suureks on Ecosh tänaseks kasvanud ja mis riikides tegutsete? Kui palju on kliente, kes on teilt abi saanud? 

AL: Täna on ettevõttel 24 lepingulist töötajat, kümmekond koostööpartnerit, meie kodulehel on tervisetooteid müügis 65–70 ringis ning meie e-poel on ligi 40 000 klienti, lisaks edasimüüjate kaudu tulevad kliendid. Eestist oleme liikunud edasi ka Leedu, Soome, Itaalia ja Amazoni kaudu USA turule.

Kui 2014. aastal tootmisega alustasime, siis ulatus esimeste kuude käive 100–300 euroni. Kuid see on pidevalt proportsionaalselt kasvanud. Eelmise aasta käive oli juba neli miljonit eurot ja sellest üks miljon tuli Leedust. 

Kaks aastat tagasi sai meie ettevõte ka ISO sertifikaadi, mis tähendab, et meie tootmine vastab rahvusvahelistele nõuetele.

Kuigi käive kasvab meil kenasti, usuvad meie ettevõtte töötajad valdavalt sellesse, et meil on kõrgem eesmärk, kui vaid kasumi teenimine. 

Agnes Laine töötab Ecosh Life OÜs projektijuhi ja sisuloojana.Foto: Ecosh Life OÜ

Te ütlete, et Ecosh on rohelise maailmavaatega ettevõte. Mida roheline maailmavaade teie jaoks tähendab ja miks see oluline on? 

AL: Lugedes omal alal väga hinnatud koolitaja Alar Ojastu raamatut “ Ratsionaalne emotsionaalsus – tugevad tulemused pehmetest tegudest”, mis käsitleb uue ajastu juhtimisvõtteid,  tundsime me end ära rohelise maailmavaate esindajatena, kus fookus on inimestel, väärtustel, inimsuhetel, keskkonnal  ja kultuuril, kus ettevõtlus on liikunud ainult kasumi taotlemiselt kõrgemate eesmärkide poole (erinevalt 300 aastat kestnud oranži maailmavaatega majandusmudelist). Kultuur tähendab suhtumist  – suhtumist iseendasse, klientidesse, teistesse olenditesse – taimedesse, loomadesse, lindudesse, putukatesse, kogu planeeti tervikuna. 

Organismis töötavad kõik rakud ühise eesmärgi nimel. Ei ole nii, et üks rakk hakkab võimutsema, oma kasu taga ajama nagu teeb inimene mõtlemata teiste olendite ja ressursside peale.  Kui see aga juhtub, siis seda nimetatakse  vähiks. Selline mõtlemine ei kehti ainult inimorganismi kohta, vaid sama mõttemustrit võib laiendada ka terve planeedi kui terviksüsteemi peale.

Meie ettevõttes töötavad  inimesed tunnevad seda kõrgemat eesmärki ja teevad sellest vaimust lähtuvalt tööd, pakkudes kvaliteetseid ja puhtaid tooteid, mis päriselt inimesi aitavad. Lisaks anname artiklite, saadete, podcastingute, sotsiaalmeedia kaudu terviklikku infot tervise, terviseriskide ja nende ennetamise kohta,  millest oleks  inimestele võimalikult palju abi oma tervise toetamisel.  Me tahame teha tööd, mis päriselt läheb korda. 

KK: Me aitame reaalselt inimestel saada terviseteadlikumaks, aitame neid enesearengu osas ise eeskuju näidates. 

Kui rohelist maailmavaadet esindav Y-generatsioon, kes aastaks 2025 on pea 75% tööealisest elanikkonnast on hoolivad ja ökonoomsed, väldivad üle tarbimist ning tegelevad taaskasutusega, siis samasugused püüame olla ka meie.  

Y – generatsioonile  on samuti väga olulised kvaliteetsed töösuhted. Meie ettevõttes tunnevad kõik suurt huvi enesearengu vastu. See, miks me oleme Ecoshisse tööle tulnud, on pigem olnud väärtuspõhine valik. Me usume, et me loome väärtust ja see ei ole ainult töö, vaid on missiooniga asi.

AL: Ühe näitena käib rohelise maailmavaatega kokku ka see, et suvepäevadel me ei joo alkoholi.  Selle asemel soovime oma keha, hinge ja vaimu toetada tervislike valikutega, näiteks teeme tervise ja väelaagreid. Sellest aastast pakume väemaagia retriiti, kus saab oma keha, meelt ja vaimu puhastada, ka oma klientidele. 

2021. aasta Ecosh Life OÜ väelaagri video.

KK: Meie kõik töötajatena arvame siiralt, et me ei ole lihtsalt kolleegid, vaid me oleme pere. Me tahame kõik areneda ja mitte ainult ametialaselt, vaid ka isiksustena.  Seega on enesearengu koolitused meie ettevõttes väga olulised. 

AL: Ettevõttes mõeldakse ka oma töötajate töökeskkonna peale. Kontoritöötajatel on ergonoomilised lauad ja tootmise rahval on oma massöör, et  vältida sundliigutustest  tekkivaid traumasid. Laual on alati värsked puuviljad.

Kas roheline maailmavaade laieneb ka teie toodetele? 

KK: Kindlasti on taaskasutus meie jaoks oluline. Klient saab meie esinduspoodidesse Biotheka Kaubamaja, Mustamäe ja Järve  tagasi tuua Ecoshi toodete tühjad purgid. Meie ise neid toidu ohutust silmas pidades uuesti kasutada ei saa, aga me viime need klaasikonteinerisse, kust need lähevad ümbertöötlemisse. 

AL: Me teeme ka toorainete osas palju tööd, et saaks need kätte võimalikult puhtana. Eks meie maailm areneb praegu selles suunas, et tekiksid puhtad kasvukohad. Meie eesmärk on need üles leida, et saaksime oma toodetesse võimalikult puhtaid tooraineid. 

KK: Me kaasame ka kliente oma tegevustesse, et nad näeksid, et me tõesti otsime seda puhtust. Käisime näiteks koos klientidega Madila mahetalus võililli korjamas. Need võililled läksid külmkuivatusse ja sealt edasi meie toodetavasse maksa toodetesse. 

Kadri Karula töötab Ecoshis büroojuhina.Foto: Ecosh Life OÜ

Te mainisite enne, et konfliktid lahendatakse Ecoshis juba enne, kui need tekkida jõuavad. Tean, et teile on olulisel kohal ka kallistamiskultuur ja südameringid. Mis need on ja miks te seda teete?  

KK: Seal, kus inimesed koos toimetavad, seal on alati ka lahkarvamusi ja  arusaamatusi. Aga selleks, et kõik probleemid saaksid eos mõnusalt nähtavaks tehtud ja ära lahendatud ning neile ka koos otsa vaadatud, selleks on meie ettevõtte kultuuris väga olulisel kohal südameringid.

AL: Südameringi vorm näeb välja nii, et inimesed istuvad ringis põrandal nii, et kõik näevad üksteise nägusid, mitte ei vaata teise kukalt nagu klassiruumis või riigikogus. Ring vägi loob võrdsust, mis loob usaldust, ehedust  ja avatust. 

Algusring on kohaletulek, kus kõik  võtavad hetke ja tunnetavad, mis nende kehas, meeles ja vaimus toimub. Oma tunnet väljendades saab tulla paremini kohale ja pinge maandada. 

Järgmine osa on see, kus see, kellel on midagi südamel, hakkab seda teistele avama. Teised kuulavad ja püüavad olla nii kohal kui võimalik, vahele sekkumata. Ja kui tuleb nende rääkimise kord, siis räägitakse seda, mis just sel hetkel südamest tahab tulla, mitte varem valmis mõeldud juttu.  Südameringi juures on oluline, et mida rohkem sa suudad olla hetkes, eheduses, julguses ja aususes,  seda suuremat väärtust sa kõigi jaoks loob. Ring, usaldus ja kohalolu toovad esile ka ühistarkuse. 

Südameringid lõpevad tavaliselt lõpuringiga, kus inimesed annavad tagasisidet ja teevad kokkuvõtteid. Sel moel sünnivad sageli ilusad kõiki toetavad lahendused. 

KK: Kallistamise kultuurist rääkides, siis me oleme väga suured kallistajad. Hommikul tööle jõudes esimese asjana me kallistame üksteist. Me usume, et see on tee avatud ja soojale suhtlusele. Kallistamine on meie jaoks ühenduse loomine. 

AL: Kallistamine loob väga suurt lähedust ja usaldust. See aitab samuti kaasa ehedale suhtlusele ja ühisele vaibile, milles on hea ja kerge töötada.

KK: Aga see ei ole kellegi jaoks kohustuslik. Kõik eneseväljendusviisid on toetatud. Nii pole meil ka rumalaid küsimusi ja valesid mõtteavaldusi. Kui ei ole kallistamise soovi või ei soovita end sel hetkel avada, siis ei pea seda tegema. Võib tunduda, et see on siin mingi sektivärk, mida kõik peavad kaasa tegema, aga see ei ole nii. Nii kallistamiste kui südameringidega luuakse lihtsalt võimalus end avada ja kogeda koostöös suuremat ühendust. Me ei süüdista ega otsi vigu, vaid oluline roll on selles, et inimese potentsiaal on toetatud.

KK: Ka suhtluses klientidega käitume samamoodi. Püüame jääda ka keerulistes oludes nii armastavaks kui võimalik, sest me kõik oleme inimesed. 

Mida ütlete skeptikutele, kelle arvates ehk ei ole vitamiinide ja toidulisandite söömine midagi sellist, mis tervist parandab? 

KK: Inimese organism vajab edukaks toimimiseks erinevaid aineid – meist igaühe sees on üks suur biokeemia labor. Ja protsessid organismis on häiritud, kui seal ei ole kõiki vajalikke aineid. Biokeemia toimib ka skeptikute puhul. Aga me ei hakka kellegi usku vägisi muutma. Me aktsepteerime kõiki, sest inimesel on alati oma vaba tahe ja see on püha. Tihtipeale jõuavad skeptikud vitamiinideni läbi oma terviseprobleemide. 

Tänapäeval on tegelikult toidulisandite järgi suurem vajadus kui varem, sest meie toidud ei sisalda enam nii palju toitaineid, kui võiks. Inimesed on ka ise oma organismi ära kurnanud. 

AL: Me oleme oma veebilehel kirjutanud väga põhjalikult lahti, miks on hea toidulisandeid tarbida ja et need ei ole vaid vitamiinid ja mineraalained, vaid toitained, millest meie keha ja organism koosnevad. Lihtsalt inimese organism ei toimi, kui seal ei ole kõike –  vitamiine, mineraalaineid, rasvhappeid ja aminohappeid ehk valke. Lihtsustatult, meie lihased koosnevad valkudest ja meie aju koosneb rasvadest. 

Kuidas aitavad teie tooted tervist ehk immuunsust toetada uue võimaliku koroonalaine valguses? 

AL: Immuunsüsteemi aitavad kaitsta antioksüdandid, mis kaitsevad rakke kahjustavate ühendite eest, mis tekivad näiteks  suitsetamisest, alkoholi ja ravimite tarvitamisest, erinevatest toidu kasvu soodustavatest, säilitamisest ja väljanägemise parandamiseks kasutatavatest kemikaalidest nagu pestitsiidid, herbitsiidid, fungitsiidid, väetised, maitse-, lõhna- ja värvained, säilitusained. Antioksüdandid teevad kahjutuks ka  raku energiatootmisest tekkivad kahjulikud ühendid, ning kaitsevad rakke viiruste, kahjulike bakterite,  raskmetallide  ja muude kahjulike toksiinide eest, mis loovad haigusi ja põletikke kehas.  

Antioksüdantideks on erinevad vitamiinid, mineraalaineid nagu A, E – vitamiinid, C-vitamiinid ja mineraalained nagu tsink ja seleen või nende kooslus. Samuti aminohapetest koosnev glutatioon, mis on ainuke antioksüdant, mida leidub inimese organismi igas rakus, et kaitsta rakulisi komponente oksüdatiivse stressi ehk raku kahjustumise eest. 

KK: kui inimene ise hoolib iseendast ja ei ole end ära kurnanud, siis on ka haigestumise võimalus väiksem ja ehk ka haiguse kulg kergem. 

Kogu see hoolivuse, kallistamise ja südameringide jutt võib tunduda äri  kontekstis kõik kuidagi pehme, aga see loob olulist väärtust ja sealjuures ka efektiivsust. Ettevõtte hea mikrokliima on baasiks väga heale koostööle. Üksteisest hoolimine, soojus ja avatus loovad keskkonna, kus töö tegemine on rõõm koos loomisest. Ja kui inimestel on hea, siia nad tahavad panustada, et kõigil läheks paremini – ettevõtte töötajatel, omanikel, klientidel, kogu  planeedil tervikuna.
Hoolivus ümbritseva suhtes on ainuvõimalik tegutsemisviis, kui me soovime elada jätkusuutlikkus maailmas. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.