Me märkame aastaaegade vaheldumist sellest, et roheliste lehtedega puud muutuvad värviliseks, kuni jäävad täiesti raagu. Päevad aga muutuvad aina lühemaks ja lühemaks, kuni tundub, et päikesevalgust jagub vaid mõneks tunniks.

Lisaks looduse muutumisele, võib oodata muutusi ka tervises ja harjumustes. Näiteks on oluline pidada meeles, et talvisel ajal on hea uni veelgi tähtsam, sest vaid selliselt on energiat ning jaksu, et tulla toime pikkade pimedate päevade ning viletsate ilmadega.

Valmistumine talveks – kas tervis on korras?

Talvine aeg tähendab madalamat õhuniiskust. See omakorda võib kaasa tuua ebamugavalt kuiva suu, raskendatud hingamise ning tüütu peavalu. Sellisel moel ei ole magamine aga oodatud puhkus, vaid paras tüütus. Kelle jaoks kuiv õhk kujuneb tõesti suureks probleemiks, neil on vaja kaaluda variante, kuidas õhku niiskemaks muuta. Üheks variandiks on tõesti niiske rätik radiaatori peale laotada, ent turvalisem variant on näiteks krediitkaardi abil spetsiaalse õhuniisutaja soetamine.

Samamoodi kipub külmematel kuudel tekkima rohkem probleeme hingamisega. Seetõttu on korralik unerežiim ning seda toetavad harjumused veelgi olulisemal kohal. Mõnikord ei piisa probleemide lahendamiseks vaid harjumuste muutmisest, seda eriti juhul, kui tegu on meditsiinilise probleemiga.

Muidugi mõeldakse siinkohal uneapnoed. Kui on uneapnoe kahtlus, tasub kindlasti läbida uneuuring, et see kas kinnitada või välistada. Kuna diagnoosimata ja toetusravita uneapnoe võib endaga kaasa tuua märkimisväärseid terviseprobleeme, on selle diagnoosimine ja abi saamine üks valdkond, kus tasub ära tervisekulutuste jaoks mõeldud järelmaks.

Ole ka talvel aktiivne

On loomi, kes jäävad külmemal ajal talveunne, veetes suurema osa või kogu aja oma pelgupaigas. Inimesed ei ole aga ühed nendest loomadest. Piisav füüsiline aktiivsus on vajalik nii meie vaimsele kui ka füüsilisele tervisele ning suureks abiks, et tagada kvaliteetne uni. Pool tundi päeva jooksul võib olla täiesti piisav selleks, et uinumine lihtsamaks muuta. Ja kaotada pole selle katsetamisega mitte kui midagi!

Lisaks saab füüsilise aktiivsuse ühendada teise kasuliku asjaga – värske õhk! Meie laiuskraadil on talvisel ajal tõeliseks probleemiks päikese ning seeläbi D-vitamiini vähesus. Kui vähegi võimalik, peaks ära kasutama ka neid väheseid päikselisi tunde. Olgu selleks siis vabadel päevadel õues viibimine või hommikusel ajal rõdul kohvi nautimine. Ka võib olla suur abi sellest, kui keset lõunaaega kasvõi kümneks minutiks sammud õue seada.

Et oleks mugav magada!

Talvisel ajal kipuvad inimesed rohkem tukastama või lõunauinakuid tegema. Bioloogilisel tasandil pole selleks mingit vajadust! Vastupidi, see võib tekitada hoopis rohkem probleeme. Päevane tukastus võib tähendada, et õhtusel ajal on keerulisem magama jääda ning öisel ajal ärkamine sageneb.

Mugava magamise tagab ka mugav magamistuba. Eemalda liigsed nipsasjad ning tõsta mustad riided silma eest peitu. Vähenda elektroonika hulka ning veendu, et hommikul tõustes peatuks su pilk esimesena millelgi positiivsel.

Samamoodi tagab parema une jahe ruum. Talve saabudes kipume automaatselt temperatuuri kõrgemaks sättima, ent kuigi see tundub päeva jooksul mugav, siis öisel ajal muutub see ebamugavaks. Temperatuuri öiseks ajaks langetamine võib olla ideaalseks lahenduseks!

Ning viimane tarkusetera on valgusallikate õhtusel ajal vähendamine ning kindlustamine, et öösel üles ärgates oleksid valgusallikad võimalikud hämarad ja tagasihoidlikud. Valgust saab ära kasutada ka lihtsamaks ärkamiseks, soetades endale lambi, mis simuleerib looduslikku päevarütmi, muutes hommikuti toa tasapisi valgemaks.

Tähelepanu! Tegemist on finantsteenuse reklaamiga. Vajadusel tutvu teenuse tingimustega ning küsimuste korral konsulteeri asjatundjaga.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.