Stebby heaolublogi

Testi ennast ja saa teada, kui tihti liigub su mõte sotsiaalmeedias surfamisele ning kas suudad end sellest eemal hoida

Paus sotsiaalmeediast aitab tulla tagasi reaalsusesse ning loksutab paika väärtused ja võimalused, mis meil endil juba olemas on ning mida me kontrollida saame.Foto: Shutterstock

Sotsiaalmeedia on sõltuvuste maailmas üha süvenev probleem, kuhu langeb järjest rohkem ka täiskasvanud inimesi, kelle noorusaeg möödus hoopis teises keskkonnas.

Oled sa enda osas täheldanud, kui tihti ja tegelikult ebavajalikel momentidel haarad telefoniekraani järele? Paned sa tähele, mida sa seal teed, mida ootad või otsid? Et see välja selgitada ning teada saada, kas ikka suudad end soovi korral interneti needusest eemal hoida, võta vastu väljakutse ja tee paar väikest testi!

Olenemata päevast võta vastu meie esimene väljakutse

See väljakutse kõlab lihtsalt, kuid võib pakkuda parajalt palju mõtteainet ja hilisemat arutelu. Ülesandeks on lülitada end kogu õhtuks sotsiaalmeediast välja.

Sa võid alustada kasvõi kohe, kuid kui varem ei saa, siis tee seda näiteks alates kella 19.00-st.

Kuidas teha nutivaba õhtu?

  • Sulge ekraanid, kus on äpid või muu sotsiaalmeedia kergesti kättesaadavad. Selle alla kuulub ka sülearvuti.
  • Lülita välja telefoni internet ja märguanded või määra seadete alt kõikidele rakendustele piirang. 
  • Mõtle plaan nutivabaks ajaks – naudi pere või sõprade seltsi, treeni, loe raamatut või leia tegevus, mida oled alati tahtnud proovida või edasi lükanud. Isegi mõni tund võib anda võimaluse teha midagi, mis on sul pikalt unarusse jäänud. Näiteks osale spordiüritusel või leia aega lõõgastumiseks – nippe, trikke ja teenusepakkujaid enda ümbrusest oma heaolukannu täitmiseks leiad Stebby äpist või SIIT.

Miks seda kõike teha? 

Põhjuseid digipaastuks on õnneks või kahjuks mitmeid. Olenemata paastu pikkusest, võib see anda sulle lisatõuke teha seda uuesti iga kindla perioodi möödumisel, et end taaskord testida või puhastada ja puhata mõttemaailma. Selge pea – efektiivsem sina. 

Ajaline võit. Ära ehmu, kui näed enda telefoniekraanil märget, et oled neli tundi sotsiaalmeediaäppe kasutanud… Ja seda kõike ühe päeva jooksul! See on paljude reaalsus. Need on neli tundi, mille jooksul oleksid võinud teha midaiganes muud.

Sel ajal saaksid, treenida, veeta aega perega, minna mõistlikul ajal magama või isegi teha tööd, et koguda lisaraha enda unistuste täitmiseks. Eemaloleku suurim kasu tuleb sulle ajaliselt, sest arvutades need tunnid ühe nädala sisse, saad sa lausa 28 tundi rohkem vaba aega.

Tuulutad oma mõtteid. Tänapäeval võrdleme enda elu paratamatult sotsiaalmeedias nähtuga. Kes meist pole mõelnud, et tahaks välja näha nagu mõni Hollywoodi näitleja või laulda sama andekalt nagu popstaar? Või märkasid Instagramis sõbra uut autot, millest oled alati unistanud, kuid mida ise soetada ei saa?

Sellised mõtted moonutavad meie arusaama elus olulistest asjadest ning me teeme endale liiga, luues kõigest ümbritsevast ebarealistliku maailmapildi. Kõigi elu ei ole tegelikult perfektne, kuid sotsiaalmeedias näidatakse tihti vaid positiivseid külgi, et nii oma enesekindlust kasvatada.

Paus sotsiaalmeediast aitab sul tulla tagasi reaalsusesse ning loksutab paika väärtused ja võimalused, mis meil endil juba olemas on ning mida me kontrollida saame. Positiivsed mõtted enda elust, mitte teiste omadest, annavad energiat ja motivatsiooni ise areneda.

Jätad tükikese oma elust endale ega jaga kõike. Kas oled mõelnud, kui palju informatsiooni sinust internetis ringleb? Mida rohkem jagad oma andmeid või pilte maailmaga, seda suurem on võimalus langeda turvariskide tõttu identiteedivarguse või lihtsalt libakonto ohvriks.

Uut kasutajakontot tehes mõtle kaks korda, kas sinu privaatsus on seal piisavalt kaitstud ning kas see konto on sulle tõesti vajalik. Sotsiaalmeediast eemal olles võid mõista, milliseid kasutajakontosid ja rakendusi sa tegelikult kasutad – kõik muu võid ohutuse mõttes kustutada.

Saa FOMO-st võitu. Mis on FOMO? Fear of Missing Out on inimeste kartus millestki ilma jääda. Sotsiaalmeedia puhul on see informatsioon või tegevus, mida teised teevad ning millest kindlasti enda arvates teadma pead. Tegelikkuses ei jää sa millestki ilma ning olulise informatsiooni saad sa vajadusel alati kätte või see jõuab ise sinuni.

Juba pärast nädalast pausi võid mõista, et lähed küll uuesti sotsiaalmeediasse sukeldudes seda “olulist” informatsiooni otsima, kuid avastad kiiresti, et see kõik on rohkem müra, milleta oli isegi lihtsam elada. 

Mida proovida tulevikus?

  • Kustuta ebavajalikud sotsiaalmeediaäpid – vaata kriitiliselt üle oma tõmmatud rakenduste nimekiri. Kas sa päriselt vajad neid kõiki? Kui tundub, et vajad, siis tõsta need vähemalt silma alt ära. 
  • Seadista samm-sammult piirangud – Androidi ning Apple’i telefonide omanikel on võimalik seadistuste alt määrata kindlad ajalimiiidid igale rakendusele. Arvad, et suudad Instagramis viibida päevas ainult 5 minutit? Pane piirang peale ning proovi järele. Kui ligipääs rakendusele on piiratud, siis äkki harjuvad sellega ka sõrmed, mis ei sügele igal vabal hetkel enam sinna vajutama.
  • Jäta hommikune sotsiaalmeediatiir vahele – tee seda nii nagu soovitab Sandra Vabarna. “Esimene tund aega pärast ärkamist ära ava ühtegi ekraani ega nutiseadet! On teaduslikult tõestatud, et kui me võtame esimese asjana hommikul kätte telefoni, istume arvuti taha, avame e-kirjad või skrollime sotsiaalmeedias, siis meie efektiivsus langeb 20%. Võta see aeg ärkamiseks ja päevaks valmistumiseks! Tee midagi päriselt enda jaoks – loe, võimle, joogata, tee trenni, mediteeri, planeeri päeva, õpi midagi uut, mine õue jalutama, sea eesmärke. Tee seda järjepidevalt kolm kuud igal hommikul ja sa ei usu ise ka, kui palju selgust, fookust ja positiivsust sinu ellu juurde tuleb!”
  • Helista inimestele – suhtle nendega päriselt ning jäta kõrvale teksti trükkimine ja pildistamine. Helistamisega hoiad aega kokku ning kaotad krampliku vajaduse vastust oodates telefoni kontrollida. 
  • Leia mõttekaaslane, kes teeb sinuga selle koos läbi – nii saate üksteist sellel teekonnal toetada.
  • Jäta telefon teise tuppa – jäta aktiivseks vaid helistamise funktsioon ning pane telefon käeulatusest eemal.
  • Kui tervet ei jõua, siis tee pool. Või isegi vähem. Pane kirja kindel nutivaba päev – leia endale nädalas vähemalt korra aeg nutivabaks 24 tunniks. Või alusta veelgi leebemalt vaid mõnest tunnist, sest sellise rutiini tekkimine vajab aega. 

Kuigi tänane proovikivi ei pruugi anda piisavat indikatsiooni tegelikule olukorrale, siis vähemalt mõistad ja tajud, millised on sinu tunded sotsiaalmeediast eemal olles. Tavaliselt tehakse selliseid perioode lausa nädalaid või kuu, et tegelikult teada saada, millised on sealsed harjumused ning kuidas see kogu elu mõjutab. 

Meie elu on sotsiaalmeediaga läbi põimunud, kuid kuni eemalolek ei ole veel muutunud talumatult võimatuks, tuleb leida endas motivatsiooni seda proovida. 

Kui sa ei tea, mida vaba ajaga peale hakata, siis Stebbys on üle 7000 võimaluse proovida midagi uut ning huvitavat oma heaolu ja tervise jaoks. Vaata lisa SIIT

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.