Hea uni

Und ei tule? Proovi pea sügavkülma pista

Foto: Shutterstock

Rubriiki toetab

  • Dormeo – parim kingitus,
  • mida teha endale ja oma lähedastele, on
  • hea uni!

Uneterapeut jagab oma uues raamatus väärt nippe parema une tagamiseks – ilma, et peaksid haarama tablettide järele.

Ameerika psühholoogi Aric Pratheri sõnul muudab korralik uni inimese empaatilisemaks, loovamaks, aga ka paremaks lapsevanemaks ja elukaaslaseks. Samuti aitab ennetada stressi. Paraku meenub see kõik alles siis, kui vähkred unetult voodis, kirjutab The New York Times.

Selleks, et uinuda rahulikult, jagab Prather oma raamatus “Uneretsept (“The Sleep Prescription”) nippe, mille peaks juba hommikul ärgates kasutusele võtma. Muidu ootab sind ees järjekordne rahutu öö, kui mõtted trummeldavad peas ega lase uinuda.

Päeva jooksul:

Võta aeg muretsemiseks

Pratheri sõnul ei ütle kunagi keegi, et ta oli terve öö üleval, mõeldes mõnusaid mõtteid. Võib muidugi juhtuda, et päeva jooksul pole minutitki vaba aega, et keskenduda oma muremõtetele. See aga tähendab, et need ründavad sind öösiti.

Seetõttu tasub võtta iga päev 10-20 minutit, et keskenduda sellele, mis sinus ärevust tekitab. Pane need mõtted kirja või lase peast läbi. Siis ei pea sa sellega õhtul enam tegelema. Ja kui rumal mõte tungibki pähe, saad endale meenutada, et sul on järgmisel päeval muretsemiseks aeg broneeritud.

Unusta kohv

Kui sa jood päeva jooksul regulaarselt kohvi, ringleb kofeiin su verevarustuses ka hilistel tundidel. Järgmine kord tee järjekordse kohvi asemel kümneminutiline jalutuskäik või kui see ei õnnestu, lülita oma aju välja, keskendudes töö asemel näiteks mõnele laulule või raamaturiiuli korrastamisele.

Või pista pea sügavkülma: kerge šokk äratab keha hetkega üles.

Korista tuba

Märkmepaberid, pestud riiete virnad – eemalda oma nägemisväljast kõik, mis meenutab tegemata töid. Voodis peaksid tundma täielikku rahu, mitte keskenduma sellele, et T-särgid jäidki kappi panemata või kolmele kirjale vastamata.

Et garanteerida veel parem uni, hangi magamistuppa pimendavad kardinad või varusta end korraliku silmamaskiga. Ka keera alla temperatuur: toas võiks öötundidel valitseda 15-20 soojakraadi.

Enne voodisse minekut:

Aju pole läpakas

Ära kohtle oma aju kui sülearvutit: kohe, kui paned kaane peale, lülitub see välja. Selleks, et tagada parem uni, peaksid võtma igal õhtul kaks tundi, mil tegeled millegi meelepärasega, näiteks kuulad podcast’i või vestled partneriga diivanil pikutades maast ja ilmast.

Miks mitte vedeleda pikalt vannis või täita päevikut, kuhu märgid üles, mille eest sa oled tänulik?

Vaata lemmikseriaali

Kuigi palju räägitakse sellest, et enne magama minemist ei tohiks televiisorit vaadata, siis tegelikult on ekraani vältimisest olulisem hoopis saate sisu. Unusta uus põnev seriaal või raamat, sest hakkad pikutades selle üle juurdlema. Pigem võta ette sari, mida oled korduvalt varem vaadanud. Nii tead iga järgnevat süžeepööret (ja nalja) ette.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.