Jalgade tervis

Kolm nõuannet sobivate jooksujalatsite valimiseks

Foto: Shutterstock

Paljud meist on ilmselt kogenud seda nõutut tunnet, mis tekib jooksujalatsite riiulite ees seistes: mis kujuga, kui paksu tallaga, mis materjalist ja kas see kõik on oma hinda ikka väärt?

Kui sa alles jooksmisega alustad, on alati mõistlik erinevaid variante ka koolitatud teenindajaga arutada. Rademar jagab oma blogis soovitusi, mida jooksujalatsite valimisel silmas pidada.

1. Mõtle läbi, kus sa peamiselt jooksed.

Spordipoodi minnes tuleks eelnevalt läbi mõelda, millistes tingimustes sa oma jooksujalatseid kasutama hakkad. Kas armastad sörkida asfaldil või hoopis loodust nautida?  On sul tahtmist trenni teha ka lume ja libedaga või piirdub sinu jooksu hooaeg pigem suviste ilmadega? Võibolla otsid jalanõusid hoopis pikemate maratonide jaoks?  

Igapäevased jooksujalatsid – need on enamasti mõõduka pehmenduse, siledama talla ja hea painduvusega. Eelistada võiks jalatseid, milles on kasutatud tugevamaid materjale. Eelkõige selleks, et need tihedale kasutusele vastu peaksid.

Jooksmine maastikul/talvel – sellistes tingimustes jooksmisel mängib jalanõude puhul olulist rolli tallamuster, mis peab olema krobeline. Väga libedatel/mudastel teeoludel sörkimiseks vali jooksujalatsid, mille tallale on haarde suurendamiseks lisatud ka naastud. Maastikul ning talvistes tingimustes jooksmiseks peaksid jooksutossude pealsed olema tehtud tihedamast ning purukindlama koega materjalist. See takistab looduse ja külma tungimist varvaste vahele. Talvel joostes võiks pealis olla ka veekindel. Oluline on ka kõrgem kannaosa, mis kaitseb ebatasasel pinnasel pahkluud.

Võistlused – pikemateks distantsideks ning võistlusteks eelista jooksujalatseid, mis on kergemad ning seega väiksema hulga pehmendusega. Nendega väsivad jalad vähem ning need annavad võimaluse loomulikumalt ja kiiremini liikuda. Samas saab ka jalg rohkem põrutada. Seega ei ole soovituslik väga kergeid ja vähese pehmendusega jooksujalatseid tavapärasel treeningul kasutada. Mida treenitum on jooksja ja tema jalg, seda õhema tallaga võib ta joosta.

2. Milline on sinu jalatüüp?

Väga oluline on endale selgeks teha ka oma jala eripärad. Jalatüübist oleneb lisatoestuse vajadus. Oma jalatüübi teadasaamiseks on kõige parem teha ära jalgade koormusjaotuse test. Hea on kauplusesse kaasa võtta ka kantud vabaajajalatsid, mille kulumisjälgede järgi saab samuti hinnata jala ja rühi eripärasid. Enda jalatüübile vastavad jooksujalatsid hoiavad sind vigastustest, muudavad liikumise efektiivsemaks ja nauditavamaks.

Jooksujalatsid jaotatakse jalatüübi järgi kolme kategooriasse: neutraalse jalatüübi ning ala- ja ülepronatsiooni jaoks loodud jalanõud. Jooksujalatseid, mis nendele tüüpidele vastavad, tähistatakse brändide poolt enamasti sõnadega neutralstability ja motion control.

Neutraalne jalg ei vaju silmnähtavalt ühele ega teisele poole, selline jalatüüp ei vaja lisatoestust. Sobivad neutral jooksutossud, mis on eelkõige üsna painduvad ehk jalg liigub ning paindub nende sees loomulikult.  Pehmenduse paksus ja rohkus sõltub eelistusest ja liigese tundlikkusest.

Alapronatsiooniga jalal on tavaliselt kõrge pöiavõlv ning koormus langeb liikumisel jala välisküljele. Sobivad samuti neutral kategooria jooksujalatsid. Tuleks aga jälgida, et jalanõus olev pehmendus pakuks õiges kohas vajalikku tuge. 

Ülepronatsioon tähendab seda, et sul on eeldatavasti madal pöiavõlv ning jalg vajub sissepoole. Sellist tüüpi jalg on üsna levinud. Sobivad stability ja motion control kategooria jooksujalatsid, mis on ehitatud pakkuma su jalale lisatoestust. Nii stability kui motion control jalatsid on jäigemad kui neutraalsele jalatüübile mõeldud jalatsid. Motion control jooksujalanõud pakuvad jalale maksimaalset lisatoestust ja sobivad, kui ülepronatsioon  on väga suur. Stability jooksutossud on pisut vähem jäigad, seetõttu sobivad need mõõduka ülepronatsiooni ja ka neutraalse jala puhul.

3. Jooksujalatsite ostmiseks varu aega.

Mine jalatseid ostma päeva teises pooles, kui jalad on pisut turses. Ja kanna jooksusokke, mida kasutaksid ka oma tavapärasel treeningul – nii saad kätte õige tunnetuse.

Varu jooksujalatsite valimiseks rahulikult aega – proovi erinevaid mudeleid, liigu tossudega poes ringi ja tee ka paar kiiremat jooksusammu. Pea silmas, et pikima varba otsast kuni jooksutossu ninani peaks jääma umbes 1 – 1,5 cm ruumi.

Erinevate jalanõude proovimine on lõppkokkuvõttes ainus, mis saab sind kokku viia ideaalse tossupaariga. Ja viimased kuldsed sõnad: küsi nõu!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.