BENU Terviseblogi

Kõht kinni, punnis või valutab? Proviisor annab nõu, kuidas suviseid seedemuresid leevendada

Proviisori sõnul on oluline mõõdukus, seda nii suvel kui ka aastaringselt.Foto: Shutterstock

Suvised toitumisharjumused erinevad teistest aastaaegadest üpris palju – reeglina grillitakse rohkem, süüakse rohkem puu- ja köögivilju, marju, jäätist ning juuakse gaseeritud jooke. See võib kaasa tuua erinevaid seedeprobleeme, sealhulgas nii raskustunnet kui ka kõhugaase.

Kuidas ebameeldivat tunnet vältida ning hoida kõhu tervist ka suveperioodil, räägib BENU apteeegi proviisor Jelena Karjagina.

Suvisel ajal toitutakse teistmoodi

Karjagina sõnul on suvel tõepoolest toitumise mõttes teatud eripärad. Kuid palava ilmaga tekib hea olukord ka patogeenide säilimiseks väliskeskkonnas ja paljunemiseks, seda nii toidu sees kui vees.

“Infektsiooni põhjuseks on nii viirused kui ka bakterid ning nende poolt produtseeritavad toksiinid. Infektsiooni võib saada erineval viisil: pesemata käed, pesemata puuviljad, aga ka valesti säilitatud toit või vale toidu käitlemisviis,” selgitas ta.

Lisaks infektsioonidele on Karjagina hinnangul levinud ka seedimisprobleemid – eriti kui liialdatakse lihaga. “Väga erinevate toitude segamisel võib kõhus tekkida raskustunne ja gaasid. Ka ülesöömine võib põhjustada kõhuvalu.”

“Et suvi on paljude jaoks reisimiste aeg, pole harv juhus, et organism võib reageerida võõrale toidule kõhulahtisuse või -kinnisusega, aga ka rohke gaasi tekke või raskustunnega kõhus,” lisas ta.

Ära unusta köögivilju ja täisteravilja

Ent kuidas siis suvisel hooajal toituda? Proviisori sõnul on oluline mõõdukus, seda nii suvel kui ka aastaringselt. Grillihooajal ei tohiks unustada köögivilju – siin on on väga teretulnud värske salat koos maitsetaimede (nt till, petersell, pune, basiilik jne) ja hea õliga,” soovitas Karjagina.

Kindlasti ei tohiks unustada täisteravilja. “Pärast grill-liha ei soovitaks magustoiduks süüa puuvilju ja marju – pigem sobivad need sellises olukorras vahepalaks,” lisas ta.

Samuti tuletas Karjagina meelde, et parim janukustutaja on puhas vesi. “Kui tavaline vesi tundub igav, võib lisada nt sidrunimahla, kurki, erinevaid marju, piparmünti. Suhkrut lisada pole kindlasti tarvis.”

Väga oluline on ka regulaarselt liikuda, kuna see aitab proviisori sõnul toetada kõhu läbikäimist ning raskustunnet leevendada.

Probiootikume võiks tarvitada juba enne välisreisile suundumist

Apteegis on saadaval erinevaid toidulisandeid, mida kasutatakse muu hulgas ka kõhu tervise toetamiseks. Kuid kas nende kasutamine on suvisel ajal ilmtingimata vajalik?

“Kui probleeme ei esine, et ole midagi vaja lisaks tarvitada. Küll aga võiks välisreisi eel ja ajal kasutada probiootikume – alusta kuuri paar-kolm päeva enne reisile minekut ning tee seda kogu reisi vältel,” soovitas ta.

Kõhugaaside korral võiks Karjagina sõnul kasutada simetikooni kapsleid. “Sobivad ka piparmündiõliga kapslid, taimsed tilgad ja teed – näiteks apteegitilli- ja piparmünditee,” loetles proviisor.

Kõhukinnisuse korral on saadaval väga palju erinevaid preparaate. “Peab aga meeles pidama, et enamik neist ei mõju kohe ja oluline on ka piisava vedeliku joomine, sest ilma veeta on kõhu läbikäimine raskendatud,” märkis ta.

Kõhulahtisuse korral, mille põhjuseks on kas halb toit või infektsioon, võiks kasutada diosmektiidi pulbrit või söekapsleid. Kõhuvalule sobivad taimsed tilgad ja ränigeel,” soovitas Karjagina. 

Seega tasub eesootavate jaanipühade eel tähele panna järgmist: 

  • Ole mõõdukas, ära pinguta üle kogustega
  • Ei tasu proovida kõiki erinevaid toite läbisegi, tee enda jaoks mingi valik
  • Pane taldrikule kindlasti ka rohelist ja jälgi, et see moodustaks vähemalt 1/2 sinu taldrikust

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.