BENU Terviseblogi

Mis põhjustab “halba” kolesterooli?

Tihtipeale tarbitakse kolesteroolitaset tõstvaid toiduaineid siiski liiga palju, mis võib pikema aja vältel viia arterite veresoonte seintes lubinaastude tekkeni ehk ateroskleroosini.Foto: Shutterstock

Kolesterool on aine, mida on vaja nii hormoonide, sapphapete kui ka D-vitamiini tekkimiseks. Ka ükski meie keha rakk ei saaks ilma selleta normaalselt toimida. Ometi räägitakse sageli “halvast” kolesteroolist.

Kuidas kolesterooli taset langetada ning mida seejuures silmas pidada, räägib Benu apteegi proviisor Margot Lehari.

Võib viia tõsiste seisunditeni

Margot Lehari sõnul on kolesterool igas rakus vajalik aine, mida toodab meie organism ka ise. “Toiduga saab organism ainult 30% talle vajalikust kolesteroolikogusest,” ütles proviisor.

Tihtipeale tarbitakse kolesteroolitaset tõstvaid toiduaineid siiski liiga palju, mis võib pikema aja vältel viia arterite veresoonte seintes lubinaastude tekkeni ehk ateroskleroosini. “Ateroskleroosiga on kudedes vähem hapnikku, mis võib omakorda viia insuldi või infarktini,” sõnas Lehari.

Kõrgel kolesteroolitasemel on tegelikult mitu põhjust. “Ehkki see seisund võib olla ka pärilik, on üheks peamiseks põhjuseks valed toitumisharjumused, mis tähendab, et tarvitatakse liiga palju transrasvu ja loomseid rasvu. Seetõttu on sageli tekkinud ka ülekaal.”

Väldi kolesteroolirikkaid toiduaineid

Et sellist seisundit vältida, tuleb teada, millised toiduained sisaldavad suuremas koguses kolesterooli. “Suure kolesteroolisisaldusega toiduained on sealiha, munakollane, keedu- ja suitsuvorst, krevetid, majonees, maks, vahukoor, margariin, kartulikrõpsud, kiirtoidud, küpsised ja koogid,” tõi proviisor välja.

Naistel on üks põhjus, miks kolesteroolitase võib tõusta, veel — see on üleminekuiga, sest östrogeene toodetakse just nimelt kolesteroolist. “Kuna üleminekueas langeb östrogeenide tootmine, sest suguhormoone pole enam nii palju vaja, jääb vaba kolesterooli rohkem verre ringlema ning see hakkab ladestuma veresoonte seintele,” selgitas Lehari. “Seepärast on üleminekueas hea üle vaadata nii enda kolesteroolitase kui ka elustiil.”

Kolesterool kontrolli alla

Ent millised toidud võiksid aidata kolesteroolitaseme kontrolli alla saada? “Kolesteroolirikkad toiduained võiks asendada näiteks lõhe, forelli, tuunikala, sardiinide, avokaado ja oliiviõliga. “Samuti soovitaksin asendada toiduvalmistamisel 20% koor 10% koorega,” tõi proviisor välja. “Majoneesikastme asemel võiks kasutada oliiviõli/sidrunimahla kastet, samuti oleks soovituslik toitu praadimise asemel pigem ahjus või aurutades valmistada.”

Oluline roll on ka köögiviljadel. “Köögiviljad seovad organismis liigset kolesterooli ning aitavad seda organismist välja viia. Neid peaks sööma 600 grammi päevas ning tuleb meeles pidada, et kartul ei kuulu nende köögiviljade alla,” rõhutas ta. “Väga head kolesterooli langetajad on türgi oad, brokoli ja paprika — kõik sellised toiduained, millest saab valmistada head vokirooga.”

Teiseks oluliseks “halba kolesterooli” langetavaks abinõuks on liikumine. “Liikumine tõstab hea kolesterooli taset ja langetab halba,” rääkis proviisor. Hea kolesterooli piisav kogus kaitseb organismi halva kolesterooli toime eest.

“Liikuge ikka vähemalt 30 minutit päevas — selleks on kas hoogne kõnd, ujumine või rattasõit. Aga isegi koeraga 45 minutit päevas jalutamine on koera peremehe kolesterooli langusele kasulik, rääkimata koera tervisest,” ütles Lehari.

Millal pöörduda arsti poole?

Kolesteroolitaset määratakse näpuotsaverest. “Arsti poole tuleks pöörduda kindlasti siis, kui pärast 8-tunnist paastu on üldkolesterool näpuotsaverest 7 nmol/l. Sellisel juhul tuleb määrata vererasvade täisprofiil, kus on eristatud hea ja halb kolesterool, ning ka vabade triglütseriidide tase,” rääkis proviisor.

Kui head kolesterooli (HDL) on üle 2 nmol/l, ei pruugi vajadust kolesterooliravimi järele veel olla, kuid selle üle otsustab Lehari sõnul arst. “Kui üldkolesterool on üle 5 nmol/l, peaks inimene kindlasti oma toitumis- ja liikumisharjumused üle vaatama,” märkis proviisor.

Ent pärast dieediga alustamist ja liikumise suurendamist ei maksa otsekohe kolesteroolitaset uuesti määrama minna. “See muutus võtab aega minimaalselt kolm kuud. Ideaalis võiks analüüsi korrata kuue kuu järel,” rääkis ta.

“Kui tunnete, et vajate siiski kõrvalist abi kolesterooli langetamisel, siis on apteegis ka looduslikud, punast riisi sisaldavad toidulisandid. Nendes olev toimeaine monakoliin-K toimib nagu retseptiravim statiin, kuid omab tunduvalt vähem kõrvaltoimeid,” soovitas Lehari. “Apteekri abiga saab valida sobivaima ravimi ka vastavalt sellele, kas inimesel on kaasuvaid veresuhkru- või vererõhuprobleeme.”

Südamele ja kolesteroolitasemele vajalikud preparaadid leiad siit!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.