Stebby heaolublogi

Sinu jooksujalanõud on ligi viis aastat vanad, kuid mõõdad nendega igal aastal mitusada kilomeetrit? Kui nii, soovitame kohe soetada uued tossud

Otsuse tegemisega ei tohiks mingil juhul kiirustada, sest valesti valitud jooksujalanõud võivad tekitada rohkem kahju kui kasu.Foto: Shutterstock

Jooksujalanõude valimisest võib kujuneda valuline protsess, millest ei saa mööda ei tavaline harrastaja ega tippsportlane. Otsuse tegemisega ei tohiks mingil juhul kiirustada, sest valesti valitud jooksujalanõud võivad tekitada rohkem kahju kui kasu.

Õnneks on olemas mõned näpunäiteid, mille järgi leida endale sobivad jalanõud õues sportimiseks. Nagu elus paljude asjadega, siis ka jalanõu peab olema mugav esimesest sammust alates. 

Proovi jalga

Tänapäeval eelistatakse tellida kõike internetist, sest see aitab hoida kokku aega, leida lihtsasti sooduspakkumisi ning saada pakutavast silme ette võimalikult lai valik.

Vaatamata sellele, et silma järgi tundub veebilehelt leitud tossupaari stiil ja hinnaklass olevat sobilik, peaksid jooksujalanõusid enne ostu sooritamist kindlasti proovima. Soovitatav on testida koguni mitut paari, et leida kõige sobivam, sest soetatud jalanõudes veedad peagi ju mitmeid tunde ja kilomeetreid.

Enne proovimist pane jalga ka need sokid, mida kannaksid jooksu- või jalutustiirudel, et matkida võimalikult ilmekalt treeningolukorda. Lisaks soovitame minna poodlema pärastlõunal või õhtul, kuna sellel ajal on jalg suurem. See ennetab probleemi, et hommikul sobinud jalanõu on õhtuks pool numbrit väike.

Kui leidsid endale sobiva tossupaari, siis saad tulevikus tellida sama mudeli suurema vaevata juba ka proovimata ja internetist.

Testi, testi, testi

Proovi teha poes mõni jooksusamm, et tunnetada jalanõu sobivust ja survepunkte just sinu jalale. Soovitus on, et ära testi seda poes vaiba peal, kuna see võib anda vale tagasiside jalanõu tallast ja pehmusest.

Teiseks – tänapäeval ei pea enam jalanõusid “sisse käima” ning tossud ei tohiks pärast soetamist valmistada pikaajalist ebamugavust. Seega võta proovimiseks aega ning ära rahuldu esimese paariga.

Kui tead, et sinu jalg vajab lisatoestust näiteks madala jalavõlvi tõttu, siis küsi nõu klienditeenindajalt, kes oskab soovitada sobivat paari vastavalt sinu vajadusele. 

“Vana hea” ei pruugi enam olla parim

Kui otsustasid, et jääd eelmisele, juba järeleproovitud mudelile truuks ning soovid need uuesti osta, anna siiski vähemalt korraks võimalus ka teistele mudelitele.

Vestle nõu saamiseks asjatundjatega või uuri lisa internetist, sest jalanõude valik muutub pidevalt ning ehk on vahepeal turule tulnud sulle kordades sobivam jalats.

Jäta ruumi

Internetist jalanõusid tellides on suurima probleem tihtipeale õige suuruse leidmine. Sobiv jooksujalats:

  • toetab mugavalt jalga;
  • ei loksu kannast;
  • jätab vabaks 0.5-1 cm ruumi pikimast varbast;
  • laseb jalanõus varbaid liigutada.

Kindlasti tuleb arvestada oma jala eripäradega. Nagu teame, toodetakse vabaajajalatseid nii kitsama kui ka laiema liistuga – sama on jooksujalanõudega.

Kui valid enda jala jaoks liiga laia vormiga jooksutossud, suureneb vigastuste risk, sest jalg liigub külgmistesse suundadesse rohkem ning valesti astumise korral on mured kiired tulema. Kui sul on lai jalg ja valid kitsama liistuga tossud, on need tõenäoliselt ebamugavad, tekitavad muutuse jooksustiilis ning ka verevarustuse häireid. 

Tossud ei ole igavesed

Ostsid eelmised jooksujalanõud ligi viis aastat tagasi, kuid jooksed või kõnnid nendega igal aastal mitusada kilomeetrit? Kui jah, siis soovitame leida kohe endale uued spordijalatsid. Tavapäraselt on harrastaja jooksujalatsi eluiga umbes 500–800 kilomeetrit ning seejärel on vaja soetada uus paar.

Taoline distants moondab ja kulutab jalanõusid ning edasine kasutamine võib viia tõsiste liigese- ja terviseprobleemideni. Seega on hea mõte märkida üles oma treeningdistantsid, et teaksid, millal on õige aeg hakata mõtlema uute jalanõude peale.

Valik tee vastavalt maastikule, kus liigud

Jooksujalanõusid soetades on oluline mõelda, kus plaanid nendega jooksma hakata. Näiteks maastikujooksuks on loodud suurema mustri ning tugevama toega jooksumudelid, et parandada haarduvust pehmemal pinnasel ja toetada paremini jalga.

Samas on olemas universaalseid jooksumudeleid, millega harrastaja saab hakkama igal maastikul. Olenevalt soovist on võimalik soetada jalanõusid lindil jooksmisest kuni maastikujooksuni välja.

Hind

Kui unistad sobivast ja kauakestvast jooksujalanõust, siis soovitame arvestada ka üsna korraliku väljaminekuga, sest kvaliteetse jooksujalanõu hinnaks võib kujuneda 100–200 eurot. See võib tunduda esmapilgul palju, kuid on investeering tervisesse. 

Eesmärk

Mõtle läbi eesmärgid, mida tahad jooksmisega täita. On suur vahe, kas soovid läbida treeningtsükli maratoniks või hoopis võistelda ainult aja peale lühikestel distantsidel.

Sulgkerged jooksujalanõud aitavad sul lennelda lühikesel võistluspäeval, kuid pikkadel treeningjooksudel kuluvad need peagi kiiresti läbi ning maratonivõistluseni sama paariga ei jõua. Samuti vajad pikkade distantside läbimiseks palju rohkem pehmust ja tuge, mida õhukesed ja kerged jalanõud ei pruugi pakkuda. Harrastaja jaoks ei ole see kõige olulisem punkt, kuid pikas perspektiivis tasub selle peale siiski mõelda. 

Eeltoodud soovitustes ei maksa lasta end ära hirmutada – tavalise jooksuharrastaja või jalutamishuvilise jaoks on eelkõige oluline mugavus ning see, et valitud jalanõu istuks hästi ega kurnaks sind füüsiliselt.

Vajadusel soovitame julgelt küsida abi spetsialistidelt. Kui soovid alustada jooksutreeningutega professionaalse treeneri käe all või küsida lihtsalt nõu, leiad selleks sobiva abilise Stebby keskkonnast SIIT.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.