Hea nõuanne

Enneta viirushaigusi: 8 soovitust immuunsüsteemi tugevdamiseks

Foto: Shutterstock

Rubriiki toetab

Füsioterapeut Jaana Torp näeb igapäevaselt oma töös, kui tähtis on inimesele tema tervis. Ometi on suurem osa inimesi head tagajärgedele reageerijad, kuid ennetus jäetakse pahatihti unarusse.

Sama on viirushaigustega – nendegagi kiputakse tegelema siis, kui tekivad esimesed sümptomid. Ometi saaksid kõik oma tervise heaks väga palju rohkem ära teha enda eest hoolt kandes ning terviseprobleeme ennetades.

Et peatselt saabuvale viiruste hooajale saaks julgelt vastu minna, tutvu Jaana Torpi soovitustega, kuidas turgutada immuunsüsteemi – meie viimast kaitseliini.

Statistika näitab, et koroonaviirus mõjub karmimalt neile, kellel on juba varasemalt halvast elustiilist põhjustatud haigused, nagu näiteks II tüüpi diabeet, metaboolne sündroom, autoimmuunhaigused. Seega on eriti tähtis oma elustiil üle vaadata ja tervisele tähelepanu pöörata neil, kes põevad mõnd kroonilist tõbe.

Kuidas immuunsüsteemi tugevdada?

1. Joo piisavalt vett
Tähtsaid toitaineid transporditakse rakkudesse osmoosi teel (osmoos on ainete (vee) liikumine läbi poolläbilaskva membraani ehk rakumembraani). Kui vett juua vähe, siis see protsess aeglustub. Lisaks aitab vesi väljutada kehast toksiine.

2. Liigu
Liikumine paneb lümfisüsteemi paremini tööle. Lümfisüsteemil ei ole pumpa, mis seda pidevalt liigutaks nagu süda pumpab ringlusesse verd. Piltlikult öeldes – kui sa ei liigu, siis su “torud” lähevad umbe. Lümfi kaudu väljutatakse jääkaineid ja toksiine ning transporditakse viirustega võitlevaid valgeliblesid kehas ringi.

Jaluta või jookse, võimle või sõida rattaga, uju või tantsi – ühesõnaga leia endale sobivaim liikumine. Ja väldi kitsaid riideid, mis pärsivad lümfiringlust.

Lisaks liikumisele sobib lümfiringluse parandamiseks hästi ka massaaž.

3. Toitu teadlikult
Kas teadsid, et üle 70% immuunsüsteemist asub soolestikus? Soolestiku mikrobioomi bakteriaalset kaskaadi on võimalik mõjutada juba 24 tunni jooksul ja seda nii positiivses kui negatiivses suunas.

American Journal of Clinical Nutrition avaldas uuringu, kus toodi välja, et soolestiku mikrobioomile mõjub laastavalt suhkur. Uuringust selgus, et suhkru tarbimine vähendab neutrofiilide võimekust patogeensete bakteritega võitlemisel. Seega on suhkur otsene immuunsuse alandaja ja suhkru negatiivne mõju avaldub juba ühe tunni möödudes pärast söömist.

Immuunsüsteemi tugevdamiseks on vajalik mitmekülgne puhas toitumine. Menüüs peaks olema erinevaid juurvilju ja aedvilju, puuvilju, kiudaineid, fermenteeritud toite ning häid valke.

4. Viibi õues ja hinga värsket õhku
Õhk on üks olulisemaid asju kehale. Maske kandes viibime pidevalt umbses õhus ega saa piisavalt värsket õhku. Stressirikkas olukorras hakkame hingama pinnapealsemalt ning ei ventileeri kopse piisavalt. See tähendab, et värskes õhus käimine muutub eriti oluliseks.

Kui ei saa õue minna, siis on kasu ka sellest, kui teha aken lahti ja tuulutada ruume.

5. Tarbi C-vitamiini
C-vitamiin on üks võimsaimaid immuunsuse turgutajaid, sest lisaks antikehade ja õgirakkude toetamisele on see juba iseenesestki viiruse- ja bakterivastasee ning põletikku leevendama toimega.

6. Tarbi D-vitamiini
Uuringud on näidanud, et D-vitamiin tugevdab makrofaage (õgirakke) ja hingamisteede seintes olevaid antibakteriaalseid immuunrakke. Seega aitab D-vitamiin hingamisteede haigusi ära hoida. Lisaks ennetab see depressiooni, mis samuti organismi nõrgestada võib.

7. Maga piisavalt
Une ajal vallandab immuunsüsteem proteiine, mida nimetatakse tsütokiinideks. Viimaseid on vaja võitlemiseks nakkuste, põletiku ja stressiga.

Une puudujääk nõrgestab immuunsüsteemi ning pikaaegne unepuudus võib põhjustada ülekaalulisust, diabeeti ja südame-veresoonkonna haigusi.

8. Lisa toitudesse kurkumit
Kurkum on võimas immuunsüsteemi turgutaja ja tugev antioksüdant.

Immuunsuse tugevdajaid on muidugi veel, aga hea algus on juba seegi, kui võtad ette need kaheksa soovitust. Tervislik eluviis on praegu tähtsam kui kunagi varem.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.