Hea nõuanne

Treener soovitab: lumine talv loob soodsad võimalused talispordi harrastamiseks

Personaaltreener Janar Sääsk. Foto: erakogu

Rubriiki toetab

Uue aasta esimene kuu tähistab paljudele võimalust alustada puhtalt lehelt, võtta käsile mõni uus hobi või jätkata pühadel soiku vajunud treeningutega. Kuidas alustada sportimisega, aga teha seda mõistlikult, räägib OMAklubi ja MyFitnessi personaaltreener Janar Sääsk. 

“Kui möödunud aasta alguses jäi Covid-19 viirusepuhangu ja piirangute tõttu tavapärane suurem treeninglaine ära, siis sel aastal on juba näha, et inimesed on spordiklubides tagasi ja end tõsiselt käsile võtnud,” kommenteerib spordiklubides toimuvat personaaltreener Janar Sääsk.

Samas paneb treener üle pika aja treeningutega alustajatele südamele, et sportimisega tuleb alustada mõistlikus tempos ning kasvatada seda järk-järgult. 

Uuel aastal uute hobidega

Ja miks mitte treeningutega (taas)alustamiseks ära kasutada talviseid võimalusi? Paljud eestlased seda ka teevad. Nii näiteks pani Kaup24 veebistatistika andmetel varakult saabunud lumi ja talv eestlasi rohkelt talispordivahendeid soetama – 2020. aastaga võrreldes kasvas talispordi varustuse müük lausa 300%. 

Personaaltreener Janar Sääse sõnul on suusatamine väga hea vastupidavusala, mida talvel harrastada. ”Kuigi suusatamise harrastamiseks on vajalik varustus ja teadmised tehnikast, saab viimase asjatundjaga treenides paari treeninguga selgeks. See sobib igas vanuses inimestele, ei koorma väga liigeseid ja ka vigastuste oht on pigem madal,” räägib treener ja lisab, et mõnus kogu keha treening ja hea tuju saab suusatamisega garanteeritud.

Personaaltreener nendib seejuures aga, et on palju neid, kes jaanuaris suure õhinaga endale kõikvõimalikud spordivahendid ja liikmepaketid soetavad, kuid lootustandvale algusele järgneb sageli tüdimus, ülekoormus ning treeningute kiire lõpp.

“Spordi tegemise puhul on oluliseks märksõnaks regulaarsus – igasugune liigutamine on küll kasulik, kuid tulemuste saavutamiseks on vajalik järjepidev treeningutesse panustamine,” selgitab Sääsk. Ta lisab, et mõistlik on trenniga alustada tasa ja targu, lasta kehal koormusega harjuda ning seejärel treeningtempot vaikselt suurendada.

Proovi ka talisuplust – see mõjub hästi vaimsele tervisele

Lisaks regulaarsele treenimisele soovitab personaaltreener proovida ka talisuplust. Külmas vees karastamine avaldab positiivset mõju nii inimese füüsilisele kui vaimsele tervisele, toetades immuunsüsteemi, vereringe ja ainevahetuse toimimist ning maandades ärevust ja muid psühholoogilisi probleeme. Läbi kerge hormeetilise ehk positiivse stressi paraneb inimese heaolu tervikuna, sest areng toimub alati mugavustsoonist väljas. 

Sääsk, kes on ise taliujumisega tegelenud 4 aastat, soovitab karastamisega alustada külma duši alt, seejärel liikuda talveperioodil mujale veekogudesse ja hoida regulaarsust. “Riskide vältimiseks on oluline käia talisuplemas kellegagi koos – nii on ka karastamisega tekkivat rõõmutunnet kohe sõbraga võimalus jagada,” soovitab ta. 

Personaaltreener rõhutab, et talisuplus on küll kasulik, kuid seda tuleks teha ettevaatlikult ning oma võimeid mitte üle hinnates. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.